Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Pražské mosty chátrají, peníze na opravu nejsou

Česko

PRAHA Libeňský a Hlávkův most v Praze, které poškodila v roce 2002 povodeň, stále čekají na opravu. Hlavní město s jejich rekonstrukcí zřejmě nepočítá ani příští rok. Ve schváleném rozpočtu je částka pouze na přípravu a projektové práce na Hlávkově mostě.

Přitom již před čtyřmi roky vedení města rozhodlo o tom, že opraví tři mosty, které už tehdy byly ve špatném stavu.

Zatím byl rekonstruován pouze Štefánikův most.

„Libeňský most není v nejlepším technickém stavu, povodeň se na něm hodně podepsala,“ řekl mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Prahy Tomáš Mrázek. Podle něj mohou tramvaje přes most v současné době jezdit rychlostí pouze 30 kilometrů v hodině. Podle zastupitele Petra Zajíčka je tramvajová trať téměř v tak špatném stavu, jako byla před nedávnou rekonstrukcí trať ve Vyšehradském tunelu, kterým musely tramvaje projíždět krokem.

Hlávkův most je na tom podle Mrázka o něco lépe, opravovat by se měl ale až v době, kdy bude obnoven Libeňský most a zřejmě i dokončen okruh kolem Prahy. Hlávkův most je totiž součástí Severojižní magistrály a jeho uzavření bez náhrady by mohlo způsobit dopravní kolaps.

Na rekonstrukci Libeňského mostu byly už před časem vypracovány tři studie. První počítá podle Mrázka s jednoduchou rekonstrukcí, druhá s opravou včetně mostní konstrukce. Třetí navrhuje v podstatě stržení mostu a postavení nového rozšířeného mostu, jehož součástí by byla i cyklostezka.

„Město zatím žádnou z nich neschválilo,“ konstatoval Mrázek. Dodal, že před dvěma roky předpokládal rozpočet na nejrozsáhlejší variantu s částkou 1,5 miliardy.

Podle primátora Pavla Béma byly ale návrhy a rozpočty rekonstrukce nereálné. Na posledním zastupitelstvu řekl, že město chce nyní upravit zadání a hledat úspornější řešení rekonstrukce.

Libeňský most je nejdelší silniční most v Praze. Byl v roce 1928 navržen v kubistickém slohu podle projektu architektů Pavla Janáka a Františka Mencla. Na jeho místě stávalo provizorní dřevěné přemostění z roku 1903.

Po Libeňském mostě tramvaje projíždějí jen rychlostí 30 kilometrů za hodinu. Je v tak špatném stavu.

Autor: