Bez aktuálních narážek
Macbeth je zřejmě nejtemnější, ale jistě nejkratší a nejsevřenější Shakespearův příběh. A jak přesně uvedl ve své skvělé knize Shakespeare a jeviště svět Martin Hilský, jehož překlad se nyní také hraje, je metaforicky i reálně zejména hrou o čas. Samozřejmě že tato tragédie moci je také brilantně koncentrovaným tématem o neskutečné touze po vládnutí, o programových mordech vedoucích k trůnu, stejně jako o ztroskotání všech těchto snah mokvajících v krvi.
A Krofta bez narážek k dnešku, bez toporných parabol a samoúčelných scénických kejklů či metaforických hejblat vše toto zmíněné z Macbetha přes herce zvedl. Jistě si lze představit divočejší, běsnější a konečně i krvavější inscenaci, ale předností tohoto kusu je, že právě vnějšími efekty nezastínil koncizní text, jeho skvělý překlad i herecké slovo.