Kolekce starého umění představí umělecká díla předních českých autorů převážně z 19. století s výraznými přesahy do počátku století dvacátého. Nejstarší umění spadající přibližně do poloviny 18. století je zastoupeno dílem od Norberta Grunda. Následují tvůrci 19. století v čele s Josefem Mánesem. Nechybí i tzv. Haushoferova škola v podobě průřezové kolekce od Adolfa Chwaly.
Soubor 19. století je obohaceno o zahraničního umělce, Jeana-Baptistu Camilla Corota, jehož přítomnost na českém trhu s uměním je skutečným svátkem. Nezanedbatelný prostor dostali i autoři narození kolem poloviny 19. století.
Aukce se uskuteční 26. listopadu od 12 hodin na pražském Žofíně. Zájemci budou mít příležitost dražit i online na aukčním portálu Artslimit.com. |
Tzv. generace 90. let je zastoupena žáky Julia Mařáka. Vyčnívají především práce od Antonína Slavíčka a jeho spolužáků Františka Kavána, Aloise Kalvody, Stanislava Lolka a Josefa Ullmanna. Představují se nejen krajináři, ale i figuralisté. V prvé řadě se jedná o Maxe Švabinského, jehož Česající se je výjimečná nejen v rámci trhu s uměním, ale i v rámci celé malířovy tvorby. Bronz Jana Štursy Před koupelí je taktéž jednou z nejznámějších autorových realizací, podobně jako jeho mramorová Messalina.
Přelom století se zobrazuje hned v několika dílech autorů činných jak ve století devatenáctém, tak dvacátém. Patří mezi ně například Joža Uprka a Antoš Frolka, folklórní a národopisnou tematiku rozšiřuje Jan Hála. Své nezastupitelné místo má i tentokrát Václav Radimský. České Pařížany přelomu 19. a 20. století prezentují tři výrazní zástupci. Jedná se o Alfonse Muchu, T. F. Šimona a Karla Vítězslava Maška.
Meziválečnou avantgardu zastupují dva oleje Rudolfa Kremličky, a sice Kostelík v Gelnici z roku 1919, a o deset let mladší Česká krajina v pohraničí. První zmíněný obraz pochází ze slavné sbírky dr. Jaroslava Borovičky, jenž si velmi oblíbil Kremličkovu tvorbu ze Slovenska, kde umělec maloval legionářská bojiště.
Monte Carlo od Toyen
Jednou z nejunikátnějších a také nejdráže vyvolávanou položkou v aukci je Monte Carlo od Toyen z roku 1926, jež bylo od svého vzniku uchováváno ve sbírce významného československého architekta. Lze jej považovat za velký objev v rané artificielistické tvorbě této malířky, a to mimo jiné i proto, že je stále adjustováno v jejím původním autorském rámu. Tvorbu Toyen skvěle reprezentuje i vrcholné poválečné plátno Il s’anime z roku 1957 ze sbírky Artura Schwarze, specialisty na surrealismus a dadaismus a autora katalogu raisonné Marcela Duchampa.
Již tradičně je zastoupen i Václav Špála, jehož neutuchající lásku k ovocným a květinovým zátiším dokládají tři díla: Konvalinky z roku 1933, o dva roky mladší Kytice pivoněk a Zátiší s jablky z roku 1942. Malířova raná tvorba je pak zastoupena svěžím plátnem Vysoké stromy u Kralup vyjadřujícím jeho vztah k tuzemské přírodě.
Špálova expresionistická zátiší doplňuje šestice kubistických od Emila Filly, a sice Zátiší s mandolínou, Zátiší s mandolínou a porcelánovou mísou, Kuchyňské zátiší, Zátiší se sklenicí a ovocem, Rozříznuté jablko a Zátiší s jablky a pohárem.
Meziváleční malíři
Období mezi světovými válkami pak znamenitě zastupuje i tvorba moravských rodáků Jaroslava Krále a Antonína Procházky. První zmíněný se svým volně abstrahovaným Zátiším s klavírem výtečně doplňuje silnou tradici lyrického kubismu. Jeho souputník, modernista Antonín Procházka naopak v tomto období následoval neoklasicistní formu, jak dokládá vizuálně přitažlivý olej Zápas. Rozmanitý vývoj výtvarného umění ve třicátých a čtyřicátých letech 20. století lze sledovat i ve dvou surrealistických dílech Františka Janouška či v civilistně laděném plátně Kamila Lhotáka.
Současné uměníGenerace současných umělců a umělkyň je již tradičně prezentována známými jmény, jako je Ondřej Basjuk, Josef Bolf, Jiří Georg Dokoupil, Louise Frydman, Alžběta Jungrová, Jan Kaláb, Jiří Kaloč, Jan Knap, Libor Krejcar, Stefan Milkov, Petr Nikl, Lukáš Novák, Pasta Oner, Jan Pištěk, Jan Poupě, Zdenka Reinerová, Ira Svobodová, Karel Štědrý, Mária Švarbová a Štefan Tóth. |
Poválečné umění opět reprezentuje Karel Černý, tentokrát v podmanivém oleji Karlův most z roku 1954. Namaloval jej ve své vyzrálé tvůrčí etapě, v níž byl již poučen pařížskou zkušeností, která jej uvedla na cestu osobitého malířského projevu spojujícího avantgardní proudy (především fauvismus a kubismus) se stylizovaným primitivismem.
Z tvorby poválečných umělců určitě stojí za zmínku i malebné práce Josefa Lady (včetně jeho raného kvaše Svatý Jiří s drakem z roku 1939), snové bretaňské scenérie Jana Zrzavého, figurativní plátno Mikuláše Medka z jeho vyzrálého období, nebo imaginativní malba Františka Muziky. Ten je v aukci zastoupen komorní variantou k obrazu Z Českého ráje V (Ležící torzo) z roku 1942 a o dvacet let mladším Elsinorem II – jedním z prvních obrazů cyklu Elsinorů, jenž se může pyšnit bohatou výstavní historií a zajímavou proveniencí.
Za pozornost nakonec stojí i pět děl Josefa Lieslera, neboť se jedná o práce pocházející přímo z jeho ateliéru, kde byly dosud v držení rodiny. Raritou je především jeho Šperkovnice ze sedmdesátých let, již výtvarník pojal jako umělecké dílo a zároveň plně funkční bytový doplněk.