Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Tornádo Lue v mnohém jiná i v lecčem stejná. Letité čekání na nové album se vyplatilo

Tornádo Lue foto: Pavian Records

Recenze
Jen málo kapel za posledních třicet let tolik šetřilo se svými nahrávkami jako slovenská skupina Tornádo Lue. Za celou dobu své existence právě přišla se svým teprve čtvrtým řadovým albem Oči slnka.
  11:00

V roce 1993 vzbudila Tornádo Lue, jejíž kořeny sahají až do roku 1989, svým bezejmenným debutem na alternativní scéně doslova šok. Co pro ni bylo typické: rockový šraml, poznamenaný kabaretní atmosférou i rockem šedesátých let, výrazná zpěvačka Jana Tóthová zpívající převážně ve „slovenské češtině“ nejen vlastní texty, ale i zhudebněné básně americké „prokleté básnířky“ Sylvie Plathové.

To všechno umocňovala k posílení autenticity sice určitá pěvecká instrumentální nejistota i lo-fi zvuk, ale výsledkem byla obrovská energie a osobitost, která kapele vybudovala vysloveně kultovní pozici.

Tu potvrdilo následující album Vlky (1995), na němž skupina mimo jiné zhudebnila rané básně Bohumila Hrabala. Následoval rozchod kapely, v jiné sestavě se sešla až na prahu nového století a třetí řadové album Nebeskí jazdci vydala až v roce 2004 s coververzí titulního countryového standardu, ale třeba i bizarní předělávkou hitu kapely Blondie Heart of Glass.

Přes živou desku Nu Spirit Club Live (2012) a kompilaci Best of (2021), jež nabídla klasické nahrávky Tornádo Lue i sběratelům vinylových elpíček, dospěla kapela k novince Oči slnka.

„Měli jsme chuť si zahrát nahlas.“ Nová deska je návrat ke kořenům, říká kapela November 2nd

Tornádo Lue je v nových skladbách v mnohém jiná i v lecčem stejná. Základní rozdíl oproti začátkům je dán jednoznačně tím, že je z aktuálního obsazení znát instrumentální vyhranost, onen původní „garážový“ pel je setřen, na nahrávce se určitě nic neudálo „náhodou“ a vůbec nic tu není z nouze ctnost.

Což je u skupiny, jejíž kariéra, nepočítáme-li pauzu, se počítá na více než tři desítky let, naprosto samozřejmé a žádoucí, na insitní muzikantství by dnes už asi nikdo neskočil.

A týká se to i projevu Jany Tóthové, jejího pevnějšího hlasu, ale i jaksi „normálnějšího“ výrazu, na hony vzdáleného punkové nátlakovosti raných songů. Nejde o hodnocení, zda je jedna poloha lepší než druhá, je prostě jiná a tento fakt musíme chtě nechtě přijmout.

Tornádo Lue: Oči slnka

Tornádo Lue: Oči slnka

Pavian Rec. 2023

Totéž se týká i hudební, tedy skladatelské a aranžérské stránky alba, která je dnes sofistikovanější. Pracuje se zde s širokou zvukovou paletou barev kytar, ale i klávesových nástrojů, které zvuk kapely zahušťují a dělají ho mnohem masivnější. Někdejších syrových koster, které tvořily písňový základ, se doposloucháme spíše jen výjimečně, třeba v hodně šedesátkové a surfem poznamenané Chci víc.

Poměrně výrazný rozměr má na albu psychedelický zvukový přístup se zvukovými stěnami, kytarovými vazbami a plochami, jako v písních Dálnice 666 nebo Dálnice end. Zároveň ale nechybějí jednoduché, a přitom výrazně melodické písničky z rodu starších hrabalovských hitů, jako je nyní Ostrý vítr (mimochodem tentokrát jediná píseň alba, kde Jana Tóthová není výhradní autorkou textu, v tomto případě použila fragment básně Mraky a súmraky od Johna Keatse v překladu Mariána Anderčíka).

Proti standardům

I na Očích slnka si ale Tornádo Lue zachovává jednu velmi podstatnou věc: magickou atmosféru svých písní i jejich nahrávek. Ano, lze vést spor o to, zda by aranžérsky nebylo méně více a zda to skupina nepřehnala s takzvanou postprodukcí.

Umění zpívat o šťastné lásce. Nové album Anny K. působí až očišťujícím dojmem

Sami členové kapely mluví o tom, že po základním nahrání písniček dalších pět let pracovali s jejich dotvořením, což je věc, která se často může obrátit proti samotným tvůrcům a z pozitiva se snadno přehoupne v negativum, jako vaření s příliš velkým množstvím ingrediencí.

Naštěstí ale rukopis kapely pod nánosy zvuků nezmizel a ani zpěvačka Jana Tóthová nerozmělnila svůj výraz v přílišném naleštění. Potemnělá atmosféra už sice nepřipomíná „blue velvet“, který Tornádo Lue opěvovala v první fázi své existence, ale specifickou náladu, jdoucí proti standardům rockové hudby dnešní doby, zaplaťpámbu stále má.

Její vývoj lze, s nadsázkou a zdůrazněním, že každá kapela pracuje úplně jinak, jinými prostředky a jiným výrazem, ale podobně nezávisle na čase, připodobnit třeba k české skupině Vltava, jež se od svých začátků také propracovala úplně jinam, ale přesto určitý nerv propojující její tvorbu zůstal neporušen.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...