Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Zákoutí Almodóvarovy duše a plastické chirurgie

Kultura

  17:00
PRAHA - Když se řekne Španělsko, mnohdy lidem kromě oliv, býků, flamenca a horka naskočí také Pedro Almodóvar. Španělský režisér totiž nejen že dobyl jako jeden z mála srdce Hollywoodu, ale udělal to způsobem, za který ho Španělé mají opravdu rádi. Značka nebo chcete-li fenomén Almodóvar se zrodila v 80. letech a je spojována s obdobím tzv. „movida madrileňa“, kdy se španělský přechod k demokracii rovnal také konci cenzury a uvolnění ve všech oblastech života, a především kultury.

Kůže, kterou nosím. Nový film Petra Almodóvara. foto: Reprofoto

Přestože kameru Almodóvar neohroženě třímá v ruce už od sedmdesátých let, to, co chtěl opravdu natáčet, mohl uskutečnit až s koncem frankistického režimu. Tedy zaznamenat punkovou madridskou scénu, nejrůznější bizarní marginály sjeté vším možným i nemožným, jejichž příběhy se prolínaly s legračně zoufalými ženami v domácnosti, tzv. „marujas“, které se pravidelně ocitaly na pokraji nervového zhroucení.
Příběhům však špatně rozuměli nejen cizinci, ale i Španělé neznalí nočního života v metropoli. Na konci 90. let se však již zkušený režisérský matador prosazuje i u diváků neznalých španělského kontextu. Snímkem Vše o mé matce a dalším, podobně psychologicky laděným filmem Mluv s ní se definitivně přehoupl do období obdivu a mezinárodního úspěchu u intelektuálních diváků stejně jako u návštěvníků multikin chroustajících popcorn.

Nejzajímavější na celé jeho režisérské pouti je zřejmě fakt, že nikdy neslevil z náročné zápletky a nesmlouvavého osahávání hranic, za něž je ještě možné ve výpovědi o lidských vztazích a tělesné lásce jít.

Zrození domácí značky

Podsaditý, hyperaktivní Almodóvar (* 1949) je také synonymem pro angažovaného umělce, nechybí na jediné protestní akci proti válce, pochoduje společně se ženami a požaduje likvidaci domácího násilí nebo na premiéře svého filmu Špatná výchova dramaticky prohlašuje, že lidovecká strana učinila puč, když špatně odhadla původce jarního madridského atentátu v roce 2004.

Jeho politické postoje tenkrát jako by šly ruku v ruce s námětem filmu – církevní škola a její neblahý dopad na mladou generaci. Jenže Almodóvar, sám absolvent takového ústavu, tyto interpretace tvrdošíjně odmítá a tvrdí, že se nejedná o kritiku církve, nýbrž spíše o zachycení doby, ve které se Španělsko vymaňovalo z lepkavých pavučin fašistického myšlení.

Stejně jako proti domácímu násilí nebo za lidská práva se Pedro Almodóvar nesmlouvavě bere také za tzv. „morální práva umělců“ a vystupuje proti filmovému pirátství. Tvrdí, že na stahování filmů není nic demokratického ani svobodného, ale že na něm vydělávají ze všeho nejvíc telefonní společnosti zařizující klientům co nejrychlejší připojení k internetu a další vymoženosti umožňující lepší stahování.

„Morální právo umělce“ však podle něj spočívá v tom, aby se k divákovi dostal film v té samé kvalitě, v jaké ho režisér zamýšlel natočit. Čili pokud si někdo koupí pirátsky stažený či přepálený film, ničí zároveň úsilí stovek lidí, kteří měli jistý umělecký záměr a tvrdě na něm dřeli.

Kůže, kterou nosím. Nový film Petra Almodóvara.

Pokud sledujeme Almodóvarovu režisérskou pouť, musíme uznat, že kolébán na vlnách hollywoodských pochval a unášen proudem cen se pořád chová jako moudrý guru nezávislé scény. Evidentně totiž nespí na vavřínech a ze svého megaúspěchu daného především zářivou podivností a čichem na zajímavé spolupracovníky dokáže vždy vytěžit další, o něco lepší film.

Je to sakra styl

K lidem, kterými se Almodóvar dokáže obklopit a inspirovat, patří dnes hollywoodský milovník Antonio Banderas (poprvé na sebe výrazně upozornil v Almodóvarově snímku Spoutej mě) či dlouhovlasá gazelí princezna Penelope Cruzová (do pozornosti hollywoodských producentů se dostala díky roli skromné jeptišky v složitém psychologickém snímku Vše o mé matce). Ke spolupráci s Antoniem Banderasem se Almodóvar vrátil i v letošním snímku nazvaném v českém nepřesném překladu Kůže, kterou nosím (v originále Kůže, kterou obývám), který právě přichází i do českých kin. Španělský název mnohem lépe vystihuje podstatu thrillerově laděného snímku, jenž odkazuje na Almodóvarovy oblíbené noir a expresionistické filmy.

Kůže, kterou nosím. Nový film Petra Almodóvara.

Hlavní hrdina, unesený mladík Vicente, je totiž doslova přinucen obývat, nikoli nosit, kůži, jež je mu postupně a násilím implantována. Almodóvarovo bezesporu nejtemnější dílo, podtržené brilantně a nezvykle chladným Banderasovým výkonem, kdy skutečně za celý film hne svaly v obličeji jen několikrát, je opět surrealistická skládačka zápletek, proměn a časových rovin. Všechno je velmi komplikované a všechno je zároveň naprosto srozumitelné.

V tomhle snímku dokážeme pochopit pohnutky, jež vedou plastického chirurga, vědce a psychopata k jeho kruté pomstě, stejně jako živočišnost jeho bratra Zeky nebo konečné vítězství duchovní síly, jež obývá každé tělo a každou kůži, pokud je dostatečně usilovně hledána. Antonio Banderas o snímku říká, že lavíruje na pomezí shakespearovského dramatu a venezuelské telenovely. Různě pomíchané žánry, z nichž ani jeden Almodóvar nectí doslova, černý humor, citace filmových oblíbenců, surrealistická prostředí a komplikovaná poselství, to už je dnes opravdu značka Made in Almodóvar.

Režisérův oblíbený herec Banderas měl o své postavě jisté představy, nicméně Almodóvar stejně jako plastický chirurg na plátně své herce tvaruje zásadně podle vlastních vizí. A tak si Banderas prý řekl: „Nechej se vést, má to všechno strašně moc poloh, může se ti to zdát groteskní, ale ať se ti to líbí, nebo ne, má to sakra styl!“

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!