Vztah mladičké Dani (Florence Pughová) a studenta Christiana (Jack Reynor) je už delší dobu na bodu mrazu. Christian se stále nemůže odhodlat k rozchodu, tak hledá alespoň útěk v plánovaném výletu s kamarády do Švédska, který organizuje výměnný student Pelle (Vilhelm Blomgren). Jejich cílem je rituální slavnost Midsommar v Pelleho rodné vesnici, malé komunitě lidí, kteří se duchem zasekli ve středověku.
Když ale Dani postihne rodinná tragédie, Christian udělá možná lehce ukvapené rozhodnutí - k velké nelibosti zbytku skupiny ji vezme na výlet s sebou. Už od prvních chvil po příjezdu do vesničky je patrné, že něco není v pořádku. Její obyvatelé s vřelým úsměvem (a povětšinou překvapivě dobrou angličtinou) jsou totiž pohané. Při pohanských rituálech teče hodně krve. Krve, kterou vám v ideálním případě zvědavost zavede až do domu.
Slunovrat je bez debat netradiční hororový snímek. Kromě zasazení do denního světla (ve Švédsku v této době totiž Slunce nezapadá) a hře všech možných barev překvapí i velkou dávkou silně situačního humoru. Film je v tomto ohledu laděn velmi podobně jako oceňovaný horor Uteč režiséra Jordana Peela.
Kromě hlavní dějové linky ale Slunovrat funguje výborně i jako hořký milostný film o jednom špatném vztahu, který se nevyhnutelně rozpadá na kousky.
Největší silou Slunovratu je vizuální podoba filmu. Scény jsou nasnímané téměř umělecky a divák má pocit, že kamera je v každé chvíli přesně tam, kde by měla být. Barvy jsou živé, jasné, což vynikne hlavně v bohatě zdobených interiérech vesnických stavení.
To vše dokresluje neméně působivá hudba, kdy se drásavé asynchronní zvuky snoubí s tradičními nástroji. Určitě je přestřelené označovat Astera za „Kubricka hororu“, jak to dělají někteří diváci na recenzních webech, ale Slunovrat se opravdu vyplatí vidět jen kvůli precizní filmařině.
Hádání symbolů
Ve filmu jsou jen jedna či dvě „lekačky“. Hrůza je zde čistě psychologická v podobě věčně vysmátých Švédů, kteří krvavé lázně kolem sebe berou jako naprostou samozřejmost. Síla nevyzpytatelného lidského jednání je efektivní díky špičkovým hereckým výkonům, kterým kraluje samotná Florence Pughová v roli Dani. Během celého filmu si uvěřitelně projde snad všemi emočními polohami.
Symbolika hraje ve filmu výraznou úlohu. Každé rozuzlení není divákovi pečlivě vysvětleno. Očekává se spoluúčast. Runy, obrazy na zdech a všudypřítomné slovní náznaky, které se projeví například až na úplném konci, znamenají, že si divák odnese nový zážitek i při opětovném shlédnutí filmu. Někdy je toho ale příliš. Některé věci jsou ve filmu nedostatečně vysvětlené. Je pravděpodobné, že se jejich vysvětlení nacházelo v symbolice, ale při tomto množství se v ní divák ztratí.
Slunovrat je tak trochu zjevením. Takhle originální hororový film nejméně pár let nevznikl. Aster dokázal, že i bez hororových klišé se dá odvyprávět skvělý příběh, který s divákem zůstane ještě několik dnů po odchodu z kina. Co na tom, že turismu ve Švédsku udělá medvědí službu.
slunovratPremiéra: 1. srpna |