Na albu zazní všehochuť od smyčcového kvarteta přes lesní roh, indické nástroje jako sitár, tabla či pakhvaj, až po foukání brčkem do vody. Magickou atmosféru navozuje klíčový prvek celého díla: „magnetofonové smyčky“, s nimž Beatles tak trochu předstihli dobu. Možná až moc rychle, fanoušky hudba nahraná pozpátku přiváděla zprvu do rozpaků. A nejen ta. Originální texty, z nichž čpěla tehdy populární halucinogenní droga LSD, byly nahony vzdáleny všem těm láskyplným romancím typu „Chci tě držet za ruku“. Odvaha experimentovat se ale Beatles nakonec vyplatila. Album rychle po vydání vylétlo do čela britské hitparády, kde vydrželo sedm týdnů (v USA týdnů šest).
V žebříčku časopisu Rolling stones 500 nejzásadnějších alb světové historie obsadil Revolver třetí místo. A to jen proto, že první pozici okupuje následující deska liverpoolské čtveřice Sgt. Pepper ́s Lonely Hearts Club Band.
Černobílou koláž na obalu LP tehdy vytvořil kamarád Beatlů ještě z dob Hamburku Klaus Voormann a je z ní patrné, proč se deska měla původně jmenovat Beatles on safari.
Skladby na albu:
Taxman
Harrisonův žalozpěv na milionářskou daň zavedenou labouristy v Británii v půli šedesátých let. Překvapivý v mnoha ohledech. Za prvé, že celé album startuje právě Harrison, ten „třetí vzadu“, a ne některý z „šéfů“ Lennon/McCartney. Za druhé, že autor s pověstí jógína otevřeně přiznává svůj zájem o vydělávání peněz. A za třetí, že ve skladbě sólového kytaristy Harrisona hraje sólo na kytaru Paul McCartney.
Eleanor Rigby
Po úspěchu klasické instrumentace v Yesterday se McCartney pustil do této sugestivní balady o osamělé dívce, která pravidelně zametala zrnka rýže po svatebčanech, jež v malém kostelíku oddával jistý páter McKenzie. Dívka nakonec zemře, a na její pohřeb nikdo nepřijde. Zmar ze samoty prýští ze skladby od začátku do konce.
I ́m only sleeping
John Lennon dává v této líně plynoucí baladě najevo, že není zrovna ranní ptáče a že nevyleze z postele, dokud „neskončí jeho sen“. Zvukově zaujme spíš konec skladby s (jak jinak) pozpátku nahraným kytarovým partem.
Love you to
První Harrisonův „indický“ počin v diskografii Beatles. Východní zvuk navozují orientální nástroje. Sólo na sitár chtěl zprvu autor zahrát sám. Ač svědomitě zkoušel, stále to nebylo ono. Posléze najatí indičtí hudebníci to zahráli napoprvé z voleje, a bylo vymalováno.
Here, there and everywhere
McCartney byl, je a doufejme, že ještě dlouho bude, mistrem milostných příběhů. Tento patří mezi autorovy nejtypičtější. A také nejoblíbenější. Skladba bývá leta nedílnou součástí McCartneyova koncertního playlistu. Přirozeně zazněla (spolu s Eleanor Rigby) i na nedávném pražském koncertě.
Yellow Submarine
V jednoduchosti je síla, platí u této skladby stoprocentně. Ringo Starr není žádný velký zpěvák, a tak mu McCartney s pomocí písničkáře Donovana složil tuto veskrze primitivní melodii. Příběh žluté ponorky nakonec úspěšně obletěl svět, a to i díky stejnojmennému animovanému filmu, který na motivy skladby vznikl o dva roky později.
She said, she said
„Řekla, že ví, jaké to je být mrtvá“ zpívá hned v úvodu Lennon za doprovodu chytlavě rychlé melodie se zvonivým zvukem kytar, a la The Byrds. Skutečnost je taková, že mu o svém zážitku „za hranicí života“ kdysi vyprávěl americký herec Peter Fonda, když zkoušeli účinky kyselinové drogy.
Good day sunshine
McCartneyho hudební vtípek. Píseň začíná v jiné tónině, než skončí. Do jiné tóniny přejde i během klavírního sóla. Zatímco Lennon přímočaře experimentoval s magnetofonovými smyčkami, netradiční hudební příspěvky jeho kolegy byly spíš filigránské. Pro fajnšmekry.
And your bird can sing
Zručná „vypalovačka“. Lennon si ji ale nevážil. Po letech svou svižnou skladbu označí za odpad.
For no one
Bolestná McCartneyho výpověď o jeho tehdejším neutěšeném vztahu s herečkou Jane Asherovou. Skladba podepřená smyčcovým doprovodem zaujme především sólem na lesní roh, zahraným hudebníkem Alanem Civilem
Dr. Robert
Pána uvedeného v titulu Lennonovy skladby odhalená identita patrně nepotěšila. Newyorský lékař totiž na požádání ordinoval svým pacientům amfetaminy a opiáty. No a z obsahu této písně je to patrné víc než jasně.
I want to tell you
Třetí Harrisonův příspěvek na albu, v němž posluchače opakovaně přesvědčuje, že „jim chce něco říct.“ Vzhledem k skladatelské hegemonii dua Lennon/MecCartney je s podivem, kolik místa nabídli na albu benjamínkovi kapely. Příště (vyjma Bílého dvojalba) už tak štědří nebudou.
Got to get you into my life
Píseň inspirovaná černošským „Motown soundem“ je typickým dokladem McCartneyho skladatelského talentu. Zaujme především výrazná dechová sekce. O dvanáct let později obdrží prestižní cenu Grammy, ovšem v podání skupiny Earth, Wind & Fire.
Tomorrow Never Knows
Největší experiment na závěr. Kosmicky pojatý Lennonův opus, ovlivněný Tibetskou knihou mrtvých, nejvíc ovlivněný účinky LSD na autora a celý nahraný pozpátku, včetně kostrbatého kytarového sóla. Hlavním motivem skladby je reinkarnace