Pondělí 27. května 2024, svátek má Valdemar
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Macbeth na jevišti jenom v pěti. Nová Špalkova inscenace zasluhuje pozornost

Kultura

  12:00
PRAHA - Mezi aktivními divadelníky panuje pověra, že se titul „té skotské hry“ od Shakespeara nemá při informacích o ní raději ani vyslovit. Macbetha nastudoval se Spolkem Kašpar režisér Jakub Špalek a vtiskl mu – i když se jedná o mistrovu hru nejkratší – značně zredukovanou podobu. Pět herců předvádí příběh ambiciózního královraha bez přestávky v rozmezí jedné hodiny a dvaceti minut.

Inscenace Macbeth (2019). Režie: Jakub Špalek. foto: KAŠPAR - CELETNÁ

Principál Kašparů ve svých shakespearovských inscenacích (Richard III., Hamlet, Romeo a Julie) čerpá z překladů Milana Lukeše jako v tomto případě, ale i Břetislava Hodka či Josefa Topola, čímž sympaticky rozšiřuje pole pro interpretaci velkého alžbětince, charakterizovanou jinak pomyslným kláním Hilský versus Josek. Jakub Špalek přiznává, že redukce a úprava textu ho zaměstnávala poměrně dlouhou dobu a že z původní úpravy pro osm aktérů nakonec dospěl k oněm již zmiňovaným pěti. Jedná se o verzi nesporně chytrou a múzickou, domnívám se však, že kupředu rychle cválající zkratka může těm, kdo se s tragédií setkají poprvé, činit jisté potíže v orientaci.

Inscenace Macbeth (2019). Režie: Jakub Špalek.
Inscenace Macbeth (2019). Režie: Jakub Špalek.

V některých situacích bych možná uvítal i tu původně zamýšlenou „osmičku“. Chudé divadlo si jistě nemůže dovolit komparz, ale nápaditě scénograficky pojednané a v této inscenaci impozantně působící jeviště bych si tu a tam dokázal představit malinko zalidněnější. Výtvarnice Petra Krčmářová poskládala z praktikáblů schodiště naznačující cestu vzhůru nejenom v konkrétních zákrutech fabule, invenčně pracuje se světly i plochami po straně hlediště. Tři čarodějnice zastupují strašáci z potrhaných draperií, „oživuje“ je fukar a jejich věštbu obstarává představitelka Hekabé Irena Kristeková. Účinnou stručností boduje i krátké promítnutí chrámových oken s vitrážemi na oponu, načež přicházejí Macbeth se svou manželkou (Štěpán Coufal a Eva Elsnerová) již s korunami na hlavách. Atmosféru temné tragédie zahušťuje i apokalypticky se valící hudební podkres z dílny Daniela Fikejze.

Herci vytvářejí v rámci zredukovaného tvaru většinou zdařilé postavy či epizody, na divadelních prknech dosud málo využívaný Štěpán Coufal dodává i svou chlapskou fyzis Macbethovi řádný vojácký temperament, protagonista navíc vládne zvučným hlasem a blankvers mu sluší. Eva Elsnerová vykresluje jeho manželku v poloze sice jemnější, ale přesto ve své našeptávačské úloze (zlikvidujme krále Duncana) odhodlanou. Tomáš Karger ztvárňuje k zavraždění odsouzeného vládce jako postavu až bodře dobráckou, zajímavě působí jeho kreace v další, pokrevní roli (Duncanův syn Malcolm). V působivém výstupu před chystaným vojenským úderem proti Macbethovi, kdy se zákonný dědic trůnu naoko vydává za hříšníka a zvrhlíka, čímž zkouší odolnost a věrnost spolubojovníka Macduffa, nabývá Kargerův výkon na nejednoznačné potutelnosti, vedoucí k zamyšlení, jakým vlastně bude králem, až Macbeth padne. 

Macduffa a předtím i Macbethova spolubojovníka Banqua ztvárňuje Miloslav Tichý s posmutněle citlivou empatií, spíš v civilní poloze, jen tu brutálně nalepenou bradku pro odlišení rolí si tvůrci výtvarného řešení mohli odpustit. Pátou protagonistkou je již zmíněná Irena Kristeková, která má v celku inscenace úlohu vlastně nejsložitější a ve výsledku také nejproblematičtější. Oproti přirozeně budovaným figurám svých spoluhráčů je nucena k proměnlivým, stylizovaným výstupům, úvodní věštbě je i kvůli bohatšímu zvukovému plánu tohoto entrée špatně rozumět. Herečka přejímá i roli vrátného s oblíbenou tirádou o souvislosti vypitého alkoholu se sexuálním apetýtem, toto komické odlehčení v tragédii zvládá aktérka suverénně, ale do celkového rázu představení šťavnatá travestie stylově příliš nezapadá.

Nová Špalkova inscenace si zasluhuje pozornost i úctu, i když jsme byli ochuzeni o růst diváckých emocí kvůli vypuštění některých zásadních momentů, jakým je kupříkladu vyvraždění Macduffovy rodiny přímo na jevišti. Obludnost činů manželského tandemu zůstává jakoby nedoslovena.

William Shakespeare: Macbeth

Přeložil: Milan Lukeš

Režie: Jakub Špalek

Výprava: Petra Krčmářová

Divadlo v Celetné, Spolek Kašpar, premiéra 5. 9.

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...