Film zachycující osm tisíc kilometrů dlouhou cestu mladého studenta medicíny Ernesta ´Che´ Guevary a jeho přítele Alberta Granady po Latinské Americe letos na festivalu v Karlových Varech osobně představil Gael García Bernal s režisérem Walterem Sallesem, nebo klasika klasik Křižník Potěmkin Sergeje Ejzenštejna.
Podle autora projektu Jiřího Králíka už je seznam filmů definitivní. Kolekci navíc doplní několik krátkých animovaných snímků kanadské produkce, které budou uváděny jako předfilmy. Těšit se tedy můžeme na pozoruhodné tituly výrazně zapsané v dějinách kinematografie či vyznamenané cenami. V každém případě patří každý z nich k základní výbavě vzdělaného filmového fanouška.
Českou kinematografii tentokrát v Projektu 100 zastupuje pohádkové podobenství Vojtěcha Jasného Až přijde kocour (1963), jehož slavnostní uvedení za účasti herců a tvůrců bude v lednu přehlídku zahajovat. Jedná se i o návštěvě dvou Britů, kteří by za příznivých okolností mohli uvést své filmy.
Jedním z nich je Alan Parker, režisér hudebního snímku The Commitments (1991), který byl v anketách označen za nelepší irský film všech dob. Tím druhým by mohl být herec Malcolm McDowell, hvězda britského "rebelského manifestu" Kdyby... (1968), pod nímž je podepsaný režisér Lindsey Anderson.
Padesátá léta v Projektu 100 zastupuje drama Elii Kazana Na východ od ráje (1955) s Jamesem Deanem. Francouzskou kinematografii reprezentuje snímek, který lze označit za předvoj nové vlny: U konce s dechem Jeana-Luca Godarda. Z docela jiných důvodů je pozoruhodný debut George Lucase THX 1138 - minimalistická, orwellovská sci-fis Robertem Duvallem v hlavní roli. Ve výčtu titulů ještě chybí introvertní snímek Krysztofa Kieslowskeho Dvojí život Veroniky (1991).
Řada snímků z tohoto výběru se může pyšnit mimořádnou hudbou - počínaje The Commitments přes doprovod Zbigniewa Preisnera k Dvojímu životu Veroniky až po emocionálně strhující písně, které napsali Gustavo Santaolalla a Jorge Drexler pro Motocyklové deníky.