Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Návrat ujetého piráta

Kultura

  8:00
PRAHA - Zní to jako klišé, ale Johnny Depp je opravdu hvězdou proti své vůli. Kopíruje Ronalda Reagana a přípravu na roli absolvuje s barbínami. Je jako chameleon. Nikdy nevíte, v co se příští moment promění. V showmana z Karibiku? Nebo usedlého tatíka?
Letos mu všechno padá do klína. Podle časopisu People nejvíc sexy žijící muž, podle amerického Sdružení filmových herců nejlepší herec, podle novinářů je jeho postava Jacka Sparrowa hlavním důvodem, proč je dvojka Pirátů z Karibiku kasovním trhákem roku. Depp je totiž jednou z mála hollywoodských hvězd, která je na place výrazně kreativní, a postavu Jacka Sparrowa zpracoval tak, jak si dosud nikdo piráta nepředstavoval. Při našem rozhovoru se však herec pyšní něčím docela jiným: pětiletou Lily Rose a dvouletým Jackem, které má s francouzskou zpěvačkou Vanessou Paradisovou. Když se kvůli ní přestěhoval do Francie, proměnil se prý z opilce utápějícího se v depresích v cudného partnera a starostlivého otce. O porodu Lily Rose říká: „Nebylo to jen to nejfantastičtější, co se mi kdy stalo - bylo to to jediné, co se mi kdy stalo. Dal jsem své dceři život a mám pocit, že ona dala život mně. Moje dny s whisky jsou už docela pryč. Žádný prášky, žádný drogy, žádnej tvrdej alkohol. Čas od času si dám sklenici vína. Jak ostatně říká moje tetování Wino Forever.“

Depp tím míní tetování, jež si nechal udělat při zasnoubení se svou filmovou partnerkou ze Střihorukého Edwarda Winonou Ryderovou. To původně znělo „Winona Forever“. Když se pár rozešel, Johnny si nechal chirurgicky odstranit písmena n a a, takže z tetování zbylo Wino Forever (navždy opilcem). Winona byla jen jednou ze čtyř Johnnyho snoubenek (mezi další patřila třeba modelka Kate Mossová), na náraznících amerických aut se začaly dokonce objevovat samolepky: „Pokud jsi nebyla zasnoubena s Johnnym Deppem, zatrub.“ Ale to už je dávno pryč. Teď šťastný otec s rukama ověšenýma spoustou pirátských cingrlátek propaguje druhý díl Pirátů a mezitím natáčí jeho třetí pokračování. Když se při rozhovoru zasměje, něco se mu blýská mezi rty.

Máte ještě pořád ty zlaté zuby?
Jo, nosím je pořád. Neměl jsem zatím šanci si je nechat vytáhnout.

Z čeho jsou vyrobené?
Ze zlata a platiny.

Korunky?
Jsou to korunky. Na zuby mi vyrobili formu, podle které pak vytepali ty korunky.

Proč je pro vás důležité, aby každá vaše postava byla něčím výstřední?
Může za to můj mozek. I když si třeba ostatní lidé kolem mě povídají nebo špitají o mé postavě, že už je moc mimo, nemůžu si pomoct. Cítil jsem jasně, jak by ten chlápek měl vypadat. Muselo to ven.

Neprotestovali producenti, když viděli, co s postavou děláte?
No jo. Ze začátku, docela dlouho.

Jak jste se bránil?
Vzpomínám si, že jsem měl ještě o dva zlaté zuby víc a pár lidí chtělo, abych se jich zbavil. Vlastně si přáli, abych neměl žádné zlaté zuby. A taky chtěli, abych neměl zapletené vousy a dal pryč spoustu cetek. Tak jsem jim prostě řekl: Respektuju vás, udělám kompromis tím, že dám dva zlaté zuby pryč. Fajn. Ale už nic dalšího, protože mám dojem, že bych tím kompromitoval postavu, a to nechci. Musíte mi věřit. Musíte mě nechat dělat, na co jste si mě najali, a když se vám to nelíbí, tak mě vyměňte.

Čekal jste, že bude mít první díl Pirátů z Karibiku takový úspěch?
Ne, já si totiž vlastně zvyknul na představu, že úspěšný film mít nebudu. Vůbec mi to nevadilo. Byl to šílený šok. Pořád ještě z toho koktám.

Nepřekvapuje vás, že je kapitán Jack tak oblíbený? Když se film natáčel, hodně lidí od Disneyho šílelo z toho, že váš pirát vypadá trochu jako gay a trochu jako blázen...
I to je obrovské překvapení, vůbec to, že lidi přijali postavu za svou a opravdu stáli na mé straně.

Jak reagujete, když vidíte lidi v kostýmu Jacka Sparrowa?
Je dojemné, když vidíte kluka, který je oblečený jako vaše postava, protože ještě před pár lety neexistovala. Pozorovat malé dítě, které ovlivní něco, co jsem udělal, mě dojímá. Na druhou stranu je docela úleva, že je to postava Jacka, ten kluk se taky mohl obléknout jako Ed Wood nebo Raoul Duke (postava z filmu Strach a hnus v Las Vegas). Asi bych na to nereagoval stejně.

Vůbec poprvé se vaše role dočkala pokračování. Jak jste prožíval svůj návrat k postavě piráta?
Strašně jsem se těšil na to, jak zase nahodím kapitána Jacka. Zřetelně si vybavuju, jak jsem chtěl být v dětství pirátem. Mám pocit, že tak to má spousta lidí. Je to spojené s představou naprosté svobody. Každý chce být takhle svobodný, každého by bavilo mluvit stejně prostořece a nemuset vždy zdvořile odpovídat. Na konci prvního dílu jsem cítil, že to nebylo hotové, ještě to chtělo víc, objevit více možností, více prostředí. Pokud k tomu máte dobrý scénář, je všechno v pohodě. Mě kapitán Jack zcela sobecky baví. Užívám si toho chlápka, je to legrace.

Jak jste přišel na tu podivnou chůzi?
Za to, jak jsem chodil, může několik věcí. Pro mě to byl chlápek, který strávil dlouhou dobu bitvami v oceánu. Byl na slunci moc dlouho, takže se mu mozek trochu zavařil. Na palubě lodi je mu v rytmu oceánu mnohem příjemněji než na pevnině. A myslím, že by to byl taky člověk, který by to tak dělal, aby toho mohl využít. Třeba tím chtěl někoho zhypnotizovat. Houpal se z nohy na nohu a hypnotizoval lidi kolem sebe jako kobra, pohyblivý cíl. Já na to přišel tak, že jsem chodil do sauny, kde jsem se zamykal - mimochodem, nedoporučuju to. Když se zavřete v pořádném horku, začne to ovlivňovat způsob, jakým se hýbete, a tak nějak vznikly i Jackovy pohyby.

Postavu piráta jste prý postavil na Keithu Richardsovi z Rolling Stones. Proč?
Na něj jsem myslel proto, že ho spoustu let obdivuju. Nechtěl jsem ho imitovat nebo studovat jeho vlastnosti, ale prostě jsem mu tím vzdal hold. Myslel jsem na piráty z 18. století, byli rockové hvězdy svojí doby. Tak jsem si říkal, kdo je největší rokenrolová hvězda, která kdy žila? Pro mě to je Keith Richards. On je sám tak trochu pirát!

Ve třetím díle se má objevit osobně?
Jasně. Všichni se těšíme na to, jak si přijde Keith Richards zahrát štěk. Vypadá to slibně, ale s tímhle chlapem nikdy nevíte. Jisté to nebude, dokud se neobjeví na scéně.

Ve filmu jsou často šermířské souboje. Bylo těžké se to naučit?
To byla asi nejintenzivnější a nejtěžší část příprav i samotného natáčení. Měli jsme skvělé šermířské mistry, kteří s námi studovali pohyby a učili nás. Bylo to dobré, protože vážně hrozilo, že člověk přijde o prst nebo o oko.

Jack je samotář, i vy tak působíte. Ale když jste vyrůstal, nepřál jste si někdy, aby vás ostatní děti braly víc mezi sebe?
Ne, já byl vždycky šťastnej jako samotář. Jen jednou, bylo mi asi dvanáct, jsem se strašlivě zamiloval do nejoblíbenější roztleskávačky ve škole. Ale nic z toho nebylo. Nebyl jsem ten správnej frajer.

Zkoušíte si své postavy na vlastních dětech?
Děti do toho hodně zapojuji. Dvojku Pirátů vlastně ještě neviděly. Jako rodič jsem cítil povinnost film vidět dřív, než se k němu dostanou ony. Dospěl jsem k závěru, že je to v pohodě. Legrační je, když si s dětmi hrajeme s barbínama... tak jako všichni, taky jste si s nimi hrál, ne?... To je pro herce skvělý způsob, jak experimentovat s hlasy. Takhle se dá rozpracovat postava. S barbínou. Dcera se ale rozčiluje: „Tati, můžeš prosím používat svůj vlastní hlas?“

Pomohlo vám to při nějaké
Jednou jsem se snažil přijít na hlas pro Willyho Wonku a dcera mě zastavila a ptala se: „Kdo to je?“ Líbilo se jí to. Nebo aspoň vypadala, že se jí to líbí. Říkal jsem: „Myslím, že by to mohl být Willy Wonka“, a ona na to „tak jo“.

Rozumí tomu, co děláte?
Ještě ne. Nezaregistrovala, že její táta je herec. Jednou se jí v restauraci nějaká žena zeptala, co dělají její rodiče. Lily Rose řekla: „Maminka je zpěvačka.“ A paní na to: „Aha, a co dělá tvůj tatínek?“ - „Můj tatínek je pirát.“

Změnil se nějak váš vztah k Hollywoodu?
Posledních pět let žiju hlavně ve Francii a v mém vztahu k Hollywoodu to dělá divy. Taky to, že mám děti, jsem odtamtud tak daleko, že nic nevím. Nevím, kdo je kdo. Nevím, kdo je slavnej. Nevím, kdo slavnej není. Nevím, kdo je bohatej, chudej, úspěšnej, kdo je k ničemu. Nevím, co vydělalo peníze a co ne. Je to skvělý.

Považujete se za hodně netypickou celebritu?
Netypickou celebritu? (směje se) To zní jako hodně podivná choroba.

Oblíbený, uctívaný, spousta fanoušků, ale jste trochu outsider, který vytváří jedinečný, odlišný typ postav.
Doufám, no, děkuju.

Takhle jste si svou kariéru představoval?
Věděl jsem to, tak jsem se třeba dostal ven z televizního seriálu (Jump Street 21), který byl na jednu stranu pro mě obrovským požehnáním ve smyslu vzdělání, byl jsem před kamerou pět dní v týdnu, sedm až devět měsíců v roce, ale taky to bylo jak na výrobním pásu, podle mého odpad, který mě žádným tvůrčím způsobem neuspokojoval. Vlastně to bylo spíš frustrující, měl jsem pocit, jako bych si podepsal hodně drsný vězení.

Když se vaše filmy objeví v televizi, co je pro vás při sledování nejtěžší?
Všechno, ale v posledních dvou letech se mi přihodily hned dvě věci. Vloni, když jsem byl ve Francii, zrovna vysílali film Ed Wood. Byl dabovaný ve francouzštině a bylo to až surreálné. Tak jsem se na ten dabovaný film díval.... tak deset minut. Jindy zase dávali film Co žere Gilberta Grapea?, který jsem nikdy neviděl. Rozběhly se titulky, úvodní scéna a já se chvíli díval, až jsem najednou začal strašně rychle dýchat. Tak jsem televizi vypnul a šel pryč.

Jak to, že jste nikdy Gilberta Grapea neviděl?
Mám to tak téměř se všemi filmy, které jsem udělal, a není v tom žádný despekt vůči štábu nebo filmařům, scenáristům, nic takového. Vždycky mám dojem, že když se film dotočí, moje práce skončila. Co se děje pak, není moje věc. Takže pokud se mohu vyhnout konečnému výrobku, udělám to. V hlavě zůstane jen ten můj zážitek, a to mi dělá dobře. Gilbert Grape pro mě byl těžký prostě proto, že jsem tehdy nevěděl, kde jsem emocionálně, psychicky.

Ani po kladném přijetí filmu vás nelákalo se na film podívat?
Opravdu mě dojalo a potěšilo, že se lidem film líbil a pochopili Gilberta a Arnie, ale mně se ho prostě vidět nechtělo. Většinu svých filmů jsem neviděl.

Simon Thompson, agentura Bang, Londýn



Herec, kterého nikdo nemá plné zuby

Dělal všechno pro to, aby nebyl slavný. Nechal se vyhodit z populárního seriálu. Vybíral si provokativní filmy, v nichž schovával svoji výjimečně přitažlivou tvář za divné masky. Pracoval s režiséry, kteří jsou s Hollywoodem na kordy. Mainstreamová sláva si ale Johnnyho Deppa nakonec nevyhnutelně našla, když kývnul na roli kapitána Jacka Sparrowa v Pirátech z Karibiku. On chtěl přitom jen typicky deppovsky udělat pirátským příběhem radost své zbožňované dceři Lily Rose Melody.

Pirát z KaribikuS přehledem mohl být dnes hereckým králem Hollywoodu namísto Toma Cruise. Stačilo na konci 80. let zůstat v úspěšném seriálu 21 Jump Street v kůži spořádaného, vymydleného policisty Toma Hansona nebo později přijmout některou z hrnoucích se nabídek. Jenže on odmítal; třeba roli v thrilleru Nebezpečná rychlost, který nastartoval kariéru Keanu Reevese, roli v Legendě o vášni přenechal Bradu Pittovi a v Interview s upírem právě Cruisovi. Místo toho dával přednost postavám, jako byl transvestitní režisér Ed Wood ve stejnojmenném filmu Timu Burtona. Ostatně jen těžko se dalo očekávat, že by se po sérii záměrných průšvihů a provokací, na jejichž konci byl vytoužený vyhazov z 21 Jump Street, někdy znovu upsal mainstreamové produkci. Nechtěl dostávat desetitisíce dopisů od mladistvých fanynek s přiloženými odvážnými fotkami. Nechtěl se stát hezounkem v šablonovitých romantických komediích a letních hitech na jedno použití. „V momentě, kdy se to stalo, jsem byl vyděšený k smrti. Pomyslel jsem si, že je se mnou konec,“ popisuje své pocity v době, kdy se stal teenagerským idolem a budoucnost charakterních rolí, kterou si pro sebe představoval, se rozplývala. „Snaží se vás nacpat lidem do chřtánu a vy se nemůžete nijak bránit. Přibalovali mě k termoskám a k pixlám na obědy. To není pro mě. Byl bych k smíchu. To jsem možná i teď, ale alespoň jsem si to sám vybral,“ vysvětloval před devíti lety svůj odchod z 21 Jump Street časopisu Rolling Stone. Od té doby si drží Hollywood od těla.

S mainstreamem skoncoval se stejnou bezstarostností, s jakou v šestnácti nechal školy a začal jezdit po koncertech se svou kapelou The Kids. Začal si vybírat role po svém s přístupem gamblera. Bez ohledu na honorář a jistotu kasovního úspěchu. Několikrát vstoupil do projektu, který ani neměl zajištěné financování. Spolupracoval s Emirem Kusturicou, Terrym Gilliamem, Robertem Rodriguezem, Romanem Polanským, Jimem Jarmushem... Netuctové role, ale mizerné zisky. Například Jarmushův Mrtvý muž vydělal pro Hollywood směšný 1 milion dolarů.

Do roku 2003, kdy měli premiéru Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly, si Depp zahrál v jednadvaceti filmech. Ale pouze Burtonova Ospalá díra se přehoupla přes hranici sto milionů dolarů na tržbách. Bez ohledu na divácké i kritické ovace měl rodák z Kentucky mezi hollywoodskými kalkulačkami pověst herce, který nedokáže přitáhnout diváky do kin. Navíc taky pověst šílence, jenž se nebojí pro postavu transvestitního režiséra inspirovat Ronaldem Raeganem a pro hrdinu klasické knížky pro děti zřejmě Michaelem Jacksonem. Továrník Willy Wonka v Karlíkovi a továrně na čokoládu je prozatímním vrcholem Deppovy záliby v přeměnách. Sérii podivínských postav a maskování pěkného obličeje odstartoval už začátkem 90. let pohádkový Střihoruký Edward se zjizvenou tváří.

Jen ne pořád sekanou
Nevalné mínění hollywoodských producentů ale neznamená, že by Depp nebyl hvězdou už před Piráty. Slovo sláva se sice zmiňuje v souvislosti s jeho jménem až nyní, Depp si ale dlouho a stabilně drží pozici jednoho z nejuznávanějších amerických herců své generace. Mladí adepti herectví vážně tvrdí, že chtějí být Johnnym Deppem. Zbožňují ho fanynky. A fanoušci. Atraktivita pro obě pohlaví je totiž součástí jeho úspěchu. „Je trochu nebezpečný, tajemný a vřelý zároveň. To je klíč jeho přitažlivosti,“ říká režisér Lasse Hallström, s nímž Depp natáčel filmy Co žere Gilberta Grapea? a Čokoláda.

Při zpětném pohledu vypadá Deppova kariéra jako samospád od jedné zajímavé role k druhé. Jenže to byl právě věčně záhadný Depp, kdo je dělal zajímavými. Co je na Deppovi tak přitažlivého? „Nikdo nemá Johnnyho Deppa plné zuby,“ prohlásil trefně v týdeníku Newsweek režisér John Waters. Tento herec totiž dokáže překvapovat. Vlastnost, která děsí Hollywood k smrti. „Je pirát, je rocková hvězda,“ rozplýval se producent Pirátů Jerry Bruckheimer.

Depp je skutečně jakýmsi pirátem mezi herci. Dělá, co chce a jak chce. Porušuje nepsané hvězdné pravidlo, které říká, že herec musí vytvořit jeden rys, s nímž se diváci mohou ztotožnit, a ten pak přenášet z filmu do filmu. Pokud Depp nějaký rys má, pak ten, že může být kýmkoliv. Aniž by postavu zastiňovala jeho hvězdnost, jako je tomu u ikon typu Julie Robertsové nebo Toma Cruise. „Herec má zodpovědnost se pokaždé změnit. Pokud pokaždé naservíruješ to samé… pokaždé sekanou…, tak se začneš nudit. Já se začnu nudit,“ vysvětluje svůj herecký přístup.

Zkusil, co se dalo
Hereckým pojetím se řadí k proudu instinktivních herců, jako jsou James Dean, River Phoenix nebo Marlon Brando. Poslední dva výrazně zasáhli i do jeho osobního života. Brando je Deppův vzor, s nímž se seznámil během natáčení romantického dramatu Don Juan DeMarco. Phoenix patří do jeho divoké minulosti, již dnes připomínají už jen některá z jeho tetování. Mladičký herecký kolega zemřel na předávkování před Deppovým losangeleským klubem Viper’s Room. Tragédie donutila Deppa, aby s drogami skoncoval. Vedle návykových látek (časopisu People v roce 1994 tvrdil, že do čtrnácti vyzkoušel všechny, co existují) nechyběly v jeho divokých letech zdemolování hotelového pokoje ani hodně riskantní nápady, kvůli kterým mu jednou málem shořel obličej. Ve 22 letech měl za sebou první rozvod a pak se zasnuboval jak na běžícím páse.

Kým se také inspiroval

Ed Wood (1994)
Inspirací pro roli „nejhoršího režiséra všech dob“ Eda Wooda mu byli prezident Ronald Reagan, rozhlasový DJ Casey Kasem a Plechový dřevorubec (The Tin Man) z Čaroděje ze země Oz.

Strach a hnus v Las Vegas (1998)
Během přípravy na film podle slavné knihy Huntera S. Thompsona se nastěhoval ke spisovateli do sklepa, aby byl své postavě a jejímu světu co nejblíž. Po skončení natáčení měl problémy zbavit se typického mumlání a psychotických pohybů.

Ospalá díra (1999)
Postavu Ichaboda Cranea, policejního komisaře v opulentním barokním fantasy hororu Tima Burtona, Depp popisuje jako zkřížení předpubertální dívky, Angely Lansbury, Basila Rathbonea a herců z hororových B filmů Petera Cushinga a Vincenta Price.

Piráti z Karibiku (2003)
Extravaganci rockové hvězdy a klátivé pohyby si vypůjčil od kytaristy skupiny Rolling Stones Keitha Richardse. Animovaný skunk Pepe LePew dodal kapitánovi nádech absurdity.

Karlík a továrna na čokoládu (2004)
Depp nikdy neřekl, že by postavu excentrického majitele továrny na čokoládu modeloval částečně podle Michalea Jacksona. Nicméně při hercově zálibě v převtělování se skoro nechce věřit, že by podoba byla čistě náhodná.

Dnes Depp říká, že byl prostě na sebe dlouho naštvaný, ale zloba z jeho života prý zmizela v okamžiku narození dcery. Tvrdí, že se jeho život definitivně změnil. Při pohledu na rodinnou idylu ve Francii, kde se svou partnerkou a dvěma dětmi žije, to nezní jako prázdná fráze. „Když jsem se stal poprvé otcem, jako by se zvednul nějaký závoj... Můj život se projasnil. A já už jsem nebyl naštvaný. Vůbec poprvé jsem se cítil naprosto nesobecký!“ popisuje v rozhovorech procítěně.

Proto prý bez váhání souhlasil s nabídkou studia Walt Disney na hlavní roli ve filmu založeném na zábavní atrakci v Disneylandu. Aby se měla jeho tehdy čtyřletá dcera na co dívat, když si s ní táta zrovna nehraje s panenkami Barbie. Důrazně popírá fámy, že roli přijal, protože mu po letech v uměleckých projektech došly peníze. „Piráti jsou pro mě rockové hvězdy 17. a 18. století. Nedělali to jen pro peníze, ale taky pro zábavu, pro dobrodružství a pocit svobody. Byl bych dobrý pirát. Hrát v Pirátech z Karibiku pro mě bylo, jako bych byl malý kluk a s kamarády dováděl na pláži. Nemůžu uvěřit, že za to ještě dostávám zaplaceno,“ řekl v rozhovoru pro Hello Magazine. Obsadit Deppa s jeho hereckou pověstí do velkorozpočtového filmu byl ze strany studia celkem odvážný krok. Jeho vedení nějakou dobu trvalo, než se s Deppovým netradičním pojetím piráta jako švihlé hvězdy, jež později rozpoutalo deppománii, smířilo.

První díl Pirátů vydělal 650 milionů dolarů. Dvojka se stala filmem, jenž v historii nejrychleji překročil hranici 300 milionů. Radost tak má nejen malá Lily Rose, ale také producent Bruckheimer, jenž Deppovi roli nabídl. Depp v roce 1999 rezolutně prohlašoval, že „není typ do blockbusterů a nikdy jím nechtěl být“. Spoluprací s Bruckheimerem se ironií osudu spojil s mužem, jenž má v Hollywoodu přezdívku Mr. Blockbuster. Jenže Depp rolí Jacka Sparrowa nezrazuje svoji zásadu hrát ve filmech jen za svých podmínek. Ztělesňuje jen další ze svých excentrických postav. Dělá to stejně, jako by hrál ve snímku se stonásobně nižším rozpočtem. Jen se propašoval do nenáročné podívané.

Přestože za každý díl inkasoval 20 milionů dolarů a za jedničku byl nominován na Oscara, je nepravděpodobné, že by se přesunul na seznam A-herců Hollywoodu. Na to je Jack Sparrow příliš jiný. „Dlouhou dobu jsem Hollywood nesnášel. Ještě v dobách, kdy jsem bral všechno moc vážně. Teď moc dobře rozumím jeho pravidlům a prostě podle nich nehraju,“ svěřil se časopisu SFX. Pirátu Deppovi se podařil bravurní úhybný manévr a úspěšně uniká dál.

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...