Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Ozvěna někdejší geniality

Kultura

  9:52
PRAHA - Nápad natočit film, v němž by figurovala svatá inkvizice, údajně dostal Miloš Forman už před více než padesáti lety. Praktiky španělské církve na přelomu osmnáctého a devatenáctého století mu nápadně připomínaly to, co se dělo v padesátých letech v Československu.

Miloš Forman s Natalií Portmanovou foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Prvotní idea filmu se sice směrem k realizaci výrazně proměnila, ale jádro zůstalo stejné: paralela mezi honem na čarodějnice a procesy s politickými vězni je v Goyových přízracích snadno čitelná.

Forman opřel scénář (napsal ho spolu s JeanemClaudem Carrierem, s nímž už spolupracoval například na Valmontovi) o postavu malíře Goyi, jako svědka historických událostí.

Goya není tím, jehož příběh sledujeme, je spíše spojnicí mezi hlavními postavami a jakýmsi kronikářem doby, pozorovatelem, který zachycuje dramatickou historii prostřednictvím svých obrazů. Jako apolitický člověk zůstává stát stranou, maluje královskou rodinu, členy svaté inkvizice, obyčejné lidi i válečná utrpení.

Nevinnost kontra úlisnost
Více prostoru než Goya tu dostává jeho múza Inés (Natalie Portmanová), bohabojná dívka ze středostavovské rodiny, která často stála Goyovi modelem. Její nevinnost vytváří kontrast pro dominantní postavu filmu, bratra Lorenza (Javier Bardem) – ambiciózního služebníka svaté inkvizice, který agituje špehy, aby donášeli na každého sebeméně podezřelého z proticírkevního počínání.

A tak se stane, že je Inés obviněna z praktikování judaismu, protože si nedala v hostinci vepřové. Způsob, jakým probíhá obvinění a usvědčení, nápadně připomíná praktiky někdejší státní bezpečnosti, snad s tím rozdílem, že ta oficiálně nepřiznávala použití „práva útrpného“.

Osud Inés a Lorenza se protne ještě důkladněji, když duchovní „dohlíží“, jak se jeho ovečka „obrací na správnou víru“ ve vězeňských okovech, což nezůstane bez následků.

Ve Formanově filmu střihem uplyne patnáct let, během nichž Inés trpí ve vězení a Lorenzo objevuje novou filozofii ve francouzském exilu, kde vítězí revoluce a padají hlavy monarchů. Revoluční duch v podobě Napoleonových vojsk vtrhne i do Španělska, hlásá „volnost, rovnost, bratrství“, ale přináší jen poněkud jiný způsob útlaku než svatá inkvizice. Nicméně brány vězení se otevírají a Inés se může po letech setkat s Goyou, ale i s Lorenzem...

Dějiny pádí úprkem
V Goyových přízracích pádí dějiny úprkem, představitelé jednotlivých epoch se dostávají k moci a vzápětí končí v železech či na popravišti. Ti, kteří přežijí, mohou pohotově obracet kabáty a opět usilovat o „trůn“, revoluce požírá své děti... Sled událostí v někdejším Španělsku může evokovat politické zvraty, jimiž prošla střední Evropa ve dvacátém století – fašismus, demokracie, nástup totality, pokus o politický převrat, normalizace, další převrat... Španělskému králi Karlovi se muselo falešně pochlebovat, stejně jako omezeným vůdcům komunismu.

Jestliže chtěl Forman natočit film o tom, jak se historie opakuje a jak se z ní nedokážeme poučit, pak svůj úkol splnil. Jeho filmy si ale především spojujeme se silnými lidskými osudy, které dokáží strhnout, rozesmát, dojmout... Formanovští filmoví hrdinové bývají lidé vykořenění, podivínští, kontroverzní, ale jejich kouzlu stejně podlehneme – ať už zcela spontánně, jako McMurphymu z „Kukaček“ či geniálnímu frackovi Amadeovi, nebo více méně proti své vůli, jako v případě hrdinů Formanových posledních filmů Lid versus Larry Flynt a Muž na Měsíci.

Hodnocení LN: * * *

Goyovy přízraky
(Goya's Ghosts)
Španělsko/USA 2006

Scénář: J.-C. Carierre, M. Forman
Režie: Miloš Forman
Kamera: Javier Aguirresarobe
Hudba: Varhan O. Bauer
Hrají: Stellan Skarsgard, Natalie Portmanová, Javier Bardem, Randy Quaid, Blanca Portillo aj.

Distribuce v ČR: HCE
Premiéra: 1. 2. 2007

Goyovy přízraky takového „tahouna“ postrádají. Není jím Goya, který tu slouží jako „průvodce“ či obrazový glosátor. A není jím ani Lorenzo, převlékač kabátů a postava skrznaskrz záporná, jakkoli zajímavá, vrstevnatá a nabízející řadu momentů k zamyšlení. Paradoxně nejsnáze lze jít filmem spolu s Inés, respektive s Portmanovou, která tu dostala příležitost předvést se ve třech hereckých polohách: jako mladá a později zestárlá, zlomená Inés, i jako její dcera Alice. Ale to není ta správná cesta.

Forman má stále dobrý čich na herce – Bardem je skutečně velmi úlisný Lorenzo a Skarsgard je coby hluchý Goya také velmi věrohodný, režisérův cit ale poznáme především díky nepřehlédnutelným tvářím i v těch nejmenších rolích. Přesto se může stát, že po nich budeme klouzat pohledem a nebudeme se mít čeho zachytit, před našima očima procválá na filmovém plátně historie, lidé budou obviňováni, mučeni, popravováni – a nás to nijak hluboko nezasáhne. Tu a tam si všimneme ozvuků Amadea či „Kukaček“, ale bude to jen ozvěna. Píše se to s těžkým srdcem, ale Miloš Forman se s Goyovými přízraky dostal do fáze, v níž se nachází řada jeho souputníků z české nové vlny: jejich rukopis lze stále dobře rozpoznat, do značné míry zůstali věrní svým někdejším ideálům, ale už se vytratila lehkost, suverenita a jedinečnost.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!