Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Prázdná propaganda? Nejvýdělečnější brazilský film se hraje v prázdných kinech

Kultura

  18:00
SAO PAULO - Snímek Není co ztratit (Nada a perder) je nejvýdělečnějším brazilským filmem za více než poslední desetiletí. Biografický snímek o pastorovi Ediru Macedovi se ale hraje v prázdných kinosálech. Členové Macedovy Všeobecné církve království Božího lístky dostávají jako dar a zároveň musí na snímek z falešných profilů psát pochvalné recenze.

Herec Petrônio Gontijo jako Edir Macedo. Snímek Není co ztratit (2018) foto: Paris Entretenimiento

Není co ztratit je autorizovaná biografie Edira Maceda, zakladatele a spirituálního vůdce Všeobecné církve království Božího, takzvaných Universalistů. Tato církev má mít údajně pobočky již ve 110 zemích a má mít téměř 10 milionů členů. Macedo je zároveň vlastníkem druhé největší brazilské televize, Rede Record. Právě ta pomáhala film produkovat.

Monitorovací společnost comScore již v polovině května uvedla, že film prodal více než 12 milionů lístků do kina. To by z něj dělalo nejúspěšnější brazilský film za dlouhou dobu. Problémem ale je, že se hrál a stále hraje v téměř prázdných kinosálech. Potenciálním divákům totiž rozdává lístky sama církev, lépe řečeno její pobočky po celém světě.

V Hollywoodu ukradli filmový oblek Iron Mana. Případ vyšetřuje policie

„Je jasné, že tady šlo umění stranou. Není pochyb o tom, že tento film byl natočen, aby glorifikoval hlavní postavu a její náboženství,“ zkritizoval snímek brazilský deník Jurnal O Globo. „Úspěch toho filmu je vykonstrouvaný. Nikdo na něj nechodí,“ okomentoval situaci Paulo Almeida, ředitel společnosti Filme B, která monitoruje filmovou scénu. Stejná situace ale nastala i s předchozím Macedovým filmem nazvaným Deset přikázání (Oz des mandamentos, 2016), kdy církev znovu lístky do kin rozdávala. Ani tak ale věřící na tyto filmy nechodí a kinosály zejí prázdnotou.

Církev má také na své členy tlačit s pozitivními recenzemi snímku. V současné chvíli má Není co ztratit na agregátním recenzním serveru imdb.com „jen“ sedm bodů z deseti. Ještě před měsícem to bylo ale devět a půl bodu. A to všechno z neuvěřitelného množství patnácti tisíc výhradně kladných uživatelských recenzí, které snímek vychvalovaly. Problém do určité míry vyřešili až administrátoři webu.

Na rok 2019 je naplánováno pokračování snímku.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!