130 let
televize

televize

Vánoční „jistoty“ přebil Anděl Páně

Kultura
  •   9:30
PRAHA - Všechny klasické, notoricky známé pohádky si děti i dospělí mohli dopřát i o těchto Vánocích. Nejlíp na Štědrý den - to jejich frekvence byla obzvlášť silná. Princezna se zlatou hvězdou a Tři oříšky pro Popelku (Nova), Pyšná princezna (ČT 1) či Byl jednou jeden král (Prima) nechyběly ani letos.

Nová tvorba proti nim má vždycky těžkou pozici, zvlášť když není nikterak nápaditá. Výjimkou je snad jen v televizní premiéře uvedený film režiséra Jiřího Stracha a scenáristky Lucie Konášové Anděl Páně, který je svěží, s vánočním sentimentem bojuje humorem a velmi dobrým hereckým obsazením. Veřejnoprávní televize jeho nasazením získala primát nejsledovanějšího pořadu českých celoplošných televizí. Přednost mu dalo 62 z každé stovky diváků u obrazovek (podíl na publiku 61,8 procenta) a zhlédlo jej 2 442 000 dospělých diváků, což reprezentuje 28,5 procenta.

Experimentům Vánoce nepřejí
Celkem úspěšné byly i další pořady České televize - například Veselé vánoční (pří)hody Miroslava Donutila a jeho hostů. Budiž však řečeno, že vánoční program na všech kanálech se do žádných experimentů nepouští.

Kromě toho, že i po Štědrém dnu došlo na pár dalších pohádek (třeba Třetí princ nebo Císařův pekař či Dařbuján a Pandrhola...), defilovaly o svátcích na obrazovkách i další známé osvědčené tituly. Většinou rodinného typu nebo alespoň takové, jež víceméně přijmou ženy i muži, už pro nepřehlédnutelné hvězdy světové kinematografie: Sabrina s Julií Ormondovou a Harrisonem Fordem, Po čem ženy touží s Melem Gibsonem, Helen Huntovou a Alanem Aldou, Báječný den s Georgem Clooneyem a Michelle Pfeiferovou, Procházka v oblacích s Keanu Reevesem a Anthony Quinnem, Přístav naděje se Sandrou Bullockovou či třeba (na dnešní večer zařazený) Základní instinkt s Michaelem Douglasem a Sharon Stoneovou, o muzikálech Moulin Rouge s Nicole Kidmanovou a Ewanem McGregorem nebo My Fair Lady s Audrey Hepburnovou a Rexem Harrisonem trapně rozporcovaném na dva dny ani nemluvě. Vlastně se dá říci, že na své si přišli všichni, kdo si radši dopřejí pořady, které znají, než ti, kdo sázejí na překvapení. Repertoár „od Hurvínka přes Svatopluka Karáska až k Jakubu Janu Rybovi“ sice nezarmoutí, ale může i nudit.

V této očekávatelné konkurenci se však objevily i kousky zajímavější. Například černobílý snímek z divadelního prostředí New Yorku z roku 1950 Vše o Evě. Režisér Joseph L. Mankiewicz, jehož velkofilm Kleopatra jsme také mohli na Štědrý den zhlédnout, obsadil do postavy stárnoucí herečky proslulou a skvělou Bette Davisovou, mladou dravou adeptku herectví si zahrála Anne Barterová a v jedné z rolí se objevila i Marilyn Monroeová. Film ověnčený několika Oscary zaujal moderním herectvím i střídmým snímáním. Svým způsobem překvapivé je i dnešní zařazení Menzelova trezorového filmu podle Hrabalovy literární předlohy Skřivánci na niti, který má k vánočnímu sentimentu hodně daleko, o to však je zážitek z něj i po několikátém zhlédnutí silnější.

Kromě filmové nabídky se o svátečních dnech divákům dostalo poměrně hodně pořadů hudebních či dokumentárních. Za zmínku stojí štědronoční koncert koled Slyšte nyní, láskyplní v podání Jiřího Pavlici a Hradišťanu, Bambini di Praga, Komorního orchestru Leoše Janáčka a dalších, nebo včerejší dokument Jarek a Amadeus, který zachytil tvůrčí cestu Jaromíra Nohavici vedoucí k přebásnění libreta Mozartovy opery Cosi fan tutte.

Autor: