Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Pohřeb Přenosilové se uskuteční ve čtvrtek. Povede ho rabín Karol Sidon

Yvonne Přenosilová na snímku z roku 2013. foto: Profimedia.cz

Původní zpráva
Pohřeb zpěvačky a redaktorky Svobodné Evropy Yvonne Přenosilové se dle informací serveru Lidovky.cz bude konat ve čtvrtek ve 14 hodin na Novém židovském hřbitově v Praze. Obřad povede vrchní zemský rabín Karol Sidon. Pohřbu se zúčastní jediný syn Max a širší rodina, hosté ze zahraničí včetně bývalých kolegů ze Svobodné Evropy.
  11:15

Yvonne Přenosilová bude na Novém židovském hřbitově, kde leží též Franz Kafka či Arnošt Lustig, pochovaná vedle významných osobností židovské kultury.

Byla jednou z největších hvězd české pop music 60. let 20. století. Yvonne Přenosilová, jejíž život se včera uzavřel ve věku 76 let, svým syrovým sexy hlasem nazpívala řadu tehdy známých hitů – například Boty proti lásce, Roň slzy, Sklípek či Tak prázdná.

Zpěvačka, označovaná za českou průkopnici rock-and-rollu, si však popularity dlouho neužívala – její slibně rozjetou kariéru zastavil srpen 1968. Jako jedna z prvních signatářek manifestu Dva tisíce slov emigrovala záhy po invazi a následující čtvrtstoletí pak prožila v Mnichově, kde začala spolupracovat s Rádiem Svobodná Evropa. Po návratu měla svůj pořad v různých rádiích či jezdila po Čechách se svým pořadem, do kterého si zvala zajímavé hosty, občas vystupovala i jako zpěvačka nebo moderátorka.

„Otec chtěl spíš kluka“

Pražská rodačka (2. července 1947) prošla spartánskou výchovou. Její otec byl důstojník, sloužil za druhé světové války v britské armádě, mimo jiné na Blízkém východě, a v 50. letech strávil nějaký čas v komunistickém žaláři.

Zemřela zpěvačka Yvonne Přenosilová, bylo jí 76 let. Zpívala hit Boty proti lásce

„Otec chtěl mít kluka a podle toho mě vychovával. Nehrála jsem si s panenkami a za maminkou chodili rodiče, abych netřískala jejich děti. Otec mě coby školačku často mlátil gumovým řemenem od pračky, již sám vyrobil. Mívala jsem taková jelita po těle, že jsem je se slávou za korunu ukazovala,“ vzpomínala po letech. Společně s její maminkou, která byla původem Rakušanka, malou Yvonne posílali do baletu a mluvili na ni anglicky.

V roce 1963 si jí všiml při natáčení Formanovy režijní prvotiny Konkurs korepetitor divadla Semafor Karel Mareš a přizval ji ke spolupráci se skupinou Olympic v Semaforu. Tehdy zaujala nahrávkou Roň slzy s textem Jiřího Štaidla. Díky ní se Přenosilové přezdívalo také česká Brenda Lee, protože zmíněná píseň byla z jejího repertoáru.

Jak převzaté hity zdomácněly. Dvojalbum zve na výlet do historie českých rockových ‚pajců‘

Od podzimu 1965 byla členkou nově vzniklého divadla Apollo, kde působil například Karel Gott, Pavlína Filipovská či Karel Hála. Zde Přenosilová uplatnila také svůj komediální talent. Následovaly hity jako Boty proti lásce, Tak prázdná, Loutka na provázku či Sklípek, v nichž vynikl její dravý a syrový pěvecký projev.

Nápad Karla Kryla

Do slibné kariéry Yvonne Přenosilové však vstoupil rok 1968. Do emigrace odešla šest dní po sovětské invazi: „V jedenadvaceti neuvažujete. Nemyslela jsem na to, že už si třeba nezazpívám. Byl to pud sebezáchovy.“ Zamířila do Rakouska, pak ale zakotvila v německém Mnichově. V zahraničí vystoupila už jen na pár koncertech pod jménem Silová.

Pracovala jako letištní pozemní stevardka, potom se vdala za barona von Stuckmana a zůstala se synem doma. Od roku 1987 spolupracovala s Rádiem Svobodná Evropa: „Abych ve ,Svobodce’ pracovala, napadlo Karla Kryla. Vždycky jsem tvrdila, že mě redaktorská práce baví víc než zpívání,“ vzpomínala jednou.

Do Československa přijela hned po uvolnění hranic v prosinci 1989. Přestože v té době tvrdila, že se do Čech natrvalo nevrátí, když do Prahy přesídlila Svobodná Evropa, přestěhovala se s ní. S německým manželem se rozvedla a její syn Maximilian Philip zůstal v Mnichově s otcem. „Hrozně jsem to obrečela, ale zároveň splnila své předsevzetí respektovat synovo rozhodnutí,“ přiznala.

Byť na dráhu jedné z nejoblíbenějších českých zpěvaček Přenosilová po letech už nenavázala, některé své počiny z mládí dokázala napodobit. Tak třeba ke svému podpisu pod manifest Dva tisíce slov ze srpna 1968 připojila v roce 1999 další, tentokrát pod prohlášení občanské iniciativy Impuls 99. Ve dvaceti hrála v Divadle Apollo ježibabu, o tři desítky let později se z ní stala zase ježibaba, tentokrát v muzikálu Rusalka.

Autoři: