Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Váhající diváci i strach z karantény herců. Divadla se v nové sezoně perou s nejistotou

Kultura

  5:00
Praha - S přísnějšími hygienickými pravidly a povinností nosit roušky během představení. Tak začala nová divadelní sezona. Jak na tom pražská divadla jsou? A čeho se nejvíce bojí?

Stanislav Majer v titulní roli inscenace Doktor Živago. foto: KIVA

„Vážnou komplikaci by mohlo způsobit onemocnění některého z našich herců či hereček nebo i jejich pouhý kontakt s nakaženou osobou, což by mohlo celý soubor postavit do karantény. Toho se dnes v divadlech určitě bojí víc než nezájmu publika,“ říká ředitel Švandova divadla Daniel Hrbek.

V anketě serveru Lidovky.cz popsali aktuální situaci také zástupci dalších divadelních scén. 

Činoherní klub, Linda Skarlandtová

Rozdíl oproti loňskému podzimu je markantní. Diváci se obecně obávají. Odrazuje je povinnost nošení roušek i nevyzpytatelný budoucí vývoj pandemické situace v Česku. Ruší se i hromadné akce firem a exkurze škol, které jsou jinak tradičními podzimními aktivitami. Na jaře jsme žádná představení nepřekládali, vstupné za zrušená představení jsme divákům vraceli. Jedním slovem je letošní divadelní podzim pro nás velkou nejistotou.

Švandovo divadlo, Daniel Hrbek

Jsem přesvědčený, že covid s návštěvníky divadel příliš neotřásl a jejich hlad po divadle a živé kultuře je teď opravdu velký. Prodeje vstupenek na září a říjen jsme tak měli - ještě před nařízením o nošení roušek - dokonce ještě lepší, než v minulých letech a řada představení je už vyprodána. Po zavedení roušek, které si teď diváci musí nasadit hned po vstupu do divadla, se někteří lidé začali ozývat s dotazem, zda mohou vstupenky vrátit, protože je pro ně nekomfortní sledovat představení se zakrytým nosem a ústy. 

Celý sbor Opery Národního divadla jde do karantény. Libuši zruší, jiná představení se upraví

Jde ale spíš o ojedinělé případy a vstupenky nevracíme, protože šlo o opatření avizované poměrně dlouho dopředu. Uvidíme, co přinese podzim, ale zatím to vypadá, že lidé mají chuť do divadel chodit a herci možná ještě větší chuť hrát, protože chtějí dělat svoji práci a chtějí se jí i dál uživit. Vážnou komplikaci by mohlo způsobit onemocnění některého z našich herců či hereček nebo i jejich pouhý kontakt s nakaženou osobou, což by mohlo celý soubor postavit do karantény. Toho se dnes v divadlech určitě bojí víc než nezájmu publika.

Městská divadla pražská, Lucie Korbeliusová

Prodej představení na podzimní termíny je z velké části ovlivněn tím, že si mnoho lidí vstupenky z jarních termínů vyměnilo právě za pozdější termín. Můžeme říci, že představení se plní pomaleji, než jsme bývali zvyklí, lidé s nákupem vyčkávají, jak se bude situace vyvíjet a lístky kupují v menším předstihu, než tomu bylo doposud. Chtějí vědět, zda se představení opravdu odehraje a za jakých podmínek. Ale inscenace, které byly před koronou vyprodané hned v den zahájení předprodeje, např. Smrt obchodního cestujícího, jsou vyprodané i nyní.

Divadlo Na zábradlí, Alexandra Poláková

Je vidět, že diváci vyčkávají s nákupem vstupenek. Předpokládáme, že většina z nich bude návštěvu divadla plánovat podle aktuální situace a s daleko menším předstihem než v minulosti. Bohužel už nám také byla zrušena část objednávek od škol i některá zadaná představení.

Národní divadlo, Tomáš Staněk

Je vysledovatelná změna uživatelského chování. Diváci váhají s dlouhodobějším plánováním.

Divadlo pod Palmovkou, Markéta Hanušová

Bohužel i v našem divadle pociťujeme znatelně snížený divácký zájem o vstupenky. Ve srovnání s prodeji v loňském roce je pokles zhruba na polovině. Navíc na základě doporučení Ministerstva školství ruší velké objednávky také školy, což nám na poslední chvíli uvolňuje velké počty vstupenek do volného prodeje. Ale doufáme ve změnu a v to, že v současné době si diváci pouze nechtějí kupovat vstupenky příliš dopředu. Věříme po pár odehraných představeních se situace stabilizuje a postupně se budou diváci vracet s tím, že si vstupenky nakoupí spíše těsně před představením než v předprodeji.

Jatka78, Kateřina Husičková

Nákupní chování diváků se oproti dřívějším dobám změnilo, většina vstupenek se u nás prodala minimálně měsíc před konáním akce a většina našich akcí byla vyprodána. Nyní se nejvíce vstupenek prodá teprve několik dní před akcí a i když diváci chodí, je jich méně a průměrná návštěvnost se snížila. Je to pro nás zásadní změna plná nejistoty, které se snažíme přizpůsobit. Předpokládáme že toto nákupní chování divákům zůstane ještě dlouho, proto měníme naše komunikační strategie a práci s publikem. Je to pro nás těžké, ale jsme vděční, že divadla zůstávají otevřená a že můžeme hrát. 

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!