Neděle 16. června 2024, svátek má Zbyněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Číslo týdne

Hlas za čtyři eura. Jak moc se stranám vyplácí investovat do volební kampaně na sociálních sítítch?

Ilustrační foto foto: Profimedia.cz

Kolik stojí změna názoru jednoho voliče? Tuhle otázku si položili Dominik Bär a Stefan Feuerriegel z Mnichovské univerzity společně s Nicolasem Pröllochsem z Geissenské univerzity. Měřili účinnost politické inzerce na sociálních sítích.
  13:30

Využili k tomu data o přibližně dvaadvaceti tisících jednotlivých inzerátech týkajících se voleb do Německého spolkového sněmu v roce 2021. Všechny inzeráty si jednotlivé strany a hnutí zaplatily na Instagramu a Facebooku. Obě sociální sítě patří americké společnosti Meta.

Ta má speciální web věnovaný transparentnosti zadávané reklamy. Z něj se Dominikovi Bärovi a jeho dvěma kolegům povedlo získat celkový počet zhlédnutí každého inzerátu.

Vyšel okolo 126 milionů. Na jeden placený status proto připadalo něco přes 5700 zhlédnutí. Nejzajímavější otázka byla, jestli má inzerce na úspěch ve volbách vliv.

Podle některých lidí totiž nefunguje. Strany za ni utrácejí jen pro jistotu. Bärovi a spol. však vyšlo, že má. Každých dvě stě tisíc zhlédnutí konkrétního inzerátu zvýšilo volební zisk o 2,1 procenta.

Rozdíl v šanci na výhru: 8,5 procentního bodu. Zápasy v NBA ovlivňuje jet lag způsobený přelety mezi pobřežími

„Že se to děje v takovém měřítku, bylo trochu překvapivé,“ přiznal Dominik Bär časopisu New Scientist.

Jde o výsledek očištěný pomocí statistických kouzel od dalších faktorů, jako například zda daný kandidát už obhajuje svůj úřad nebo kolik času strávil kampaní. Cena za jeden hlas vyšla po přepočtu na náklady za inzerci okolo čtyř eur. Tedy asi sto korun.

Výsledky výzkumu ještě oficiálně nevyšly ve vědeckém časopise. Zatím visí jen jako rukopis na webu Osf.io amerického Centra pro otevřenou vědu.

Někteří odborníci jsou ohledně naměřeného vlivu skeptičtí. Například Kate Dommetová ze Sheffieldské univerzity považuje zjištěnou účinnost inzerce za podezřele vysokou. Měla by podle ní být řádově nižší.

„Většina studií efektivity politické reklamy obecně ukazuje malé účinky,“ řekla New Scientistu.

Autor: