Středa 4. srpna 2021, svátek má Dominik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Google v. Microsoft: připravuje se souboj titánů

Věda

  6:00
Google a Microsoft byly dříve považovány za firmy, které si přímo nekonkurují. Jak se ale rozrůstají jejich zájmy, počet styčných ploch narůstá. S uvedením Google OS pak vypukl otevřený boj. Kdo s koho?

Google versus Microsoft. foto: Reprofoto

Operační systémy
Uvedení operačního systému od Google je jasným signálem toho, že chce být do budoucna více než jen vyhledávačem nebo internetovou firmou. Jakkoli jsou jeho plány ambiciózní, má tento projekt před sebou krušné začátky. Běžní uživatelé jsou v této oblasti více než konzervativní, což například dokazuje pomalý nástup operačního systému pro mobily – Androidu. Naopak Windows 7 vypadají podle většiny předběžných testování celkem zdařile a díky menší hardwarové náročnosti se jim nejspíš podaří opanovat i trh netbooků, na který si Google původně brousil zuby.

Uvedení samotného operačního systému, ať už pro počítače, nebo mobilní telefony, zkrátka nestačí. Je potřeba uživateli nabídnou ucelený produkt – hardwarově softwarové řešení, jak to dělá například Apple. V této oblasti tedy musí Google ještě pořádně zapracovat a Microsoft se o své vedoucí postavení obávat nemusí. Lze to ostatně vidět i na příkladu netbooků s Linuxem: i když jsou levnější a nabízejí prakticky stejnou výbavu, příliš se v této oblasti neujaly a počítačům zde kraluje Windows XP, a to i přesto, že nepatří k nejmodernějším operačním systémům. A to i v době, kdy ekonomická krize nutí počítat každý dolar.

Vyhledávání
Byť by se Bing, nově spuštěný vyhledávač Microsoftu, snažil svým designem a prací s odkazy připodobnit Googlu co nejvíce, i průměrný uživatel po pár položených dotazech zjistí, že to ještě něco chybí. Ostatně, v posledním roce jsme byli svědky hned několika podobných projektů, které se hrdě chvástaly, že budou konkurencí pro vyhledávání od Google, ale bez rozdílu skončily v propadlišti dějin.

Šanci v tomto případě mají jen malé lokální vyhledávače, na globální úrovni se Google o své postavení obávat nemusí a je jedno, kolik Microsoft investuje do marketingové kampaně.

Prohlížeče a webaplikace
V době, kdy se čím dál tím víc aplikací přesouvá web, je souboj v oblasti prohlížečů možná ještě důležitější, než v oblasti operačních systémů. Od spuštění Google Chrome se hodně očekávalo, ale připravovaná revoluce se nekonala – Chrome obsadil spodní místa žebříčku mezi alternativními prohlížeči. Je sice fakt, že každá jeho nová verze přináší nové a nové funkce, ale i v této oblasti jsou uživatelé více než konzervativní.

Na to hřeší Microsoft – nové funkce a bezpečnostní vylepšení integruje do svého prohlížeče se zpožděním. Není tak divu, že jeho tržní podíl neustále klesá na úkor ostatních. V této oblasti tak nelze čekat hlavní souboj mezi Chrome a Explorerem, ale Chrome a Firefoxem.

Daleko zajímavější může být však střetnutí v oblasti webaplikací, hlavně pak kancelářských balíků. Google má v této oblasti sice značný náskok a jeho Dokumenty se do jisté míry staly synonymem pro on-line zpracování textů a tabulek, stále však nepřesvědčil nějaké širší masy k jejich používání. Důvod je nasnadě: ve většině domácích uživatelů je hluboce zakořeněný strach "a co když vypadne internet", firemní zákazníci se zase obávají o bezpečnost dat putujících někde po síti.

Pokud tedy Microsoft náležitě využije svých zkušeností z minulosti aplikací a jeho Office 2010 budou tak akorát na půli cesty mezi desktopovou a on-line aplikací, pak bude mít velmi slušnou šanci na úspěch.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!