V offline režimu budou žáci pátých a devátých ročníků psát každý rok těsně před letními prázdninami test z češtiny, matematiky a angličtiny. Ministerstvo má ale zároveň v plánu nabídnout školám i veřejnosti ještě online verzi. Školáci tak budou moci doma trénovat na ostrou verzi, učitelé dostanou možnost využívat úlohy ve výuce po celý rok.
ČTĚTE TAKÉ: |
Otestovat si své znalosti bude mít šanci i kdokoli další. „Bude stačit pouze se zalogovat,“ řekl LN Tomáš Zatloukal z České školní inspekce, kterou resort pověřil přípravou testování.
Na letošní listopad je naplánováno pilotní testování ve stovce škol různého typu: malých, velkých, městských, vesnických, se špatným vybavením atd. Podle harmonogramu bude v roce 2012 a 2013 následovat zkušební plošné testování ve všech školách a naostro vypukne v červnu 2014.
Ministerstvo se rozhodlo, že všichni školáci nebudou psát testy v jeden okamžik. To znamená, že se školy nemusí dovybavovat počítači tak, aby ve všech platilo: jeden počítač na jednoho žáka.
Školy mají z testování obavy
S nápadem plošně testovat žáky pátých a devátých tříd přišel ministr školství Josef Dobeš (VV) loni v létě. Jako jeden z hlavních důvodů, proč jsou testy nutné, uvedl propad českých školáků v mezinárodním srovnání. Školy i odborná veřejnost ale upozorňují na řadu rizik, o nichž včera experti diskutovali na půdě Senátu.
Nejčastěji zazníval argument, že testy by měly být to poslední, čemu by se resort měl věnovat. Navíc jde o nástroj, se kterým se musí zacházet opatrně. „Kontroly být musí, ale nesmí dominovat a rozhodovat o vývoji školství. To ho nevyléčí,“ zdůraznil pedagog Ondřej Hausenblas z Univerzity Karlovy.
V jednom z příspěvků zase zaznělo, že i v zahraničí, kde mají s plošnými testy více zkušeností, už přišli na to, že nepomáhají ke zlepšení výuky. „OECD ve své poslední zprávě radí, aby se na národní úrovni testovalo nikoli plošně, ale na výběrových souborech,“ nastínila Jana Straková z Institutu pro sociální a ekonomické analýzy.
Přítomní ředitelé kritizovali ministerstvo i za to, že rozvolnilo osnovy, když před čtyřmi lety zavedlo rámcové vzdělávací programy a nechalo víc na školách, co, kdy a jak budou učit. „Jde tu proti sobě model výkonový proti modelu rozvoje osobnosti,“ vadí učitelce s patnáctiletou praxí. Kritika zůstala bez odezvy, Dobeš poslal do Senátu pouze vedení školní inspekce.