Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

NASA si vybrala, s kým na Mars

Věda

  17:17
PRAHA - Znovudobývání Měsíce v americké režii probíhá nečekaně hladce. Zatím sice jenom na Zemi, přesto je NASA v předstihu proti plánu. Před dvěma týdny vedení schválilo jméno pro nástupce řady Apollo. Řeckého boha tragického umění Apollóna nahradil ztělesněný „dokonalý lovec“ Orion.

Mars foto: Reprofoto

Mimochodem, zbraněmi chrastí i raketový nosič Orionu, kterým je bůh války Ares. Jejich spojení (nosič+modul), je základem sestavy Souhvězdí, Constellation, která se má dostat na Měsíc a Mars.

Na konci minulého týdne NASA zveřejnila výsledky soutěže na stavbu Orionu ve výši 3,9 miliard amerických dolarů. Za ně NASA očekává vývoj a stavbu dvou prototypů (nákladního a „osobního“). Úspěšné zkoušky výrobci přinesou odměnu v podobě objednávky dalších modulů za 3,5 miliardy dolarů.

Proti očekávání se vítězem stala firma Lockheed Martin. Ta ve srovnání s konkurencí, tvořené firmami Boeing a Northop Grumman, kteréžto chtěly spolupracovat na přípravě jediného modulu, má mnohem méně zkušeností se stavbou kosmických modulů určených pro přepravu lidské posádky.

Firma se soustředila na výrobu automatických družic. Jako každý v oboru má na svém kontě kromě slavných úspěchů (sonda Viking) i neslavné prohry. Jako u sondy Mars Climate Orbiter ztracené roku 1999 kvůli zmatku v určování rychlosti: část týmu měřila v kilometrech, část v mílích.

Ale neúspěchy se nevyhýbají nikomu. NASA udělením kontraktu sledovala své cíle: „Rozhodli se něco změnit a věřit společnosti, která se lety s posádkou nezabývala, aby tak rovnoměrněji rozložili prostředky. A také si do budoucna zajistili dva dodavatele se zkušenostmi s podobnými lety“, řekl analytik Paul Nisbet agentuře AP.

Když do neznáma, tak jedině s Lockheed Martin!

Firma Lockheed Martin nevstupovala podle hlasů odborníků do „Velké hry o Mars“ (kterou NASA vyhlásila na konci roku 2004) jako favorit. Její poslední velká zakázka pro NASA, letoun označovaný jako X-33, který měl sloužit jako náhrada za raketoplány, se nikdy nedostal do vzduchu. Stál přitom NASA 912 milionu dolarů. Neúspěchem skončila i její mise Genesis, která se pokusila sebrat a dovézt na Zemi první vzorek slunečního větru. NASA tehdy tvrdila, že příčinou selhání byly konstrukční vady vzniklé u výrobce.

Konkurence (spojené firmy Boeing a Northop Grumman) má zkušenosti s lety s posádkou, Lockhedd Martin ne. Přesto: na Měsíc patrně poletí právě Lockheed Martin.

NASA jistě její rozhodnutí ulehčila i skutečnosti, že Orion je řečeno slovy jejího ředitele Mikea Griffina „Apollo na steroidech“. Nejde tedy o revoluční koncepci, spíše nápodobu ověřené koncepce Apolla a Sojuzů. I když dílčích technologií bude jistě spousta nových.

Orion má od svého plánovaného vzletu v roce 2014 také „poctivým pracantem“ flotily NASA. Nákladní varianta bude zásobovat ISS. NASA dále „nevylučuje“ (a patrně doufá), že modul poslouží při plánovém stažení Hubbleova teleskopu v roce 2020 nebo se vydá na cestu k některému asteroidu, řekl BBC vedoucí programu Constellation při NASA Jeff Hanley.

Poražený Boeing se nevzdává. Orion je jen jednou z mnoha součástí měsíční a marsovské lodě. Opatrný postup NASA, která si nechce příliš zadat a riskovat, jejich naději ospravedlňuje.

Autor: