Minsterstvo chce novinku zapracovat do novely školského zákona. Domácí vzdělávání je určeno hlavně dětem nemocným či mimořádně nadaným.
"Individuální vzdělávání na prvním stupni základních škol se osvědčilo, nevyskytly se žádné zásadní problémy, stejně tak ani v průběhu pětiletého pokusného ověřování na druhém stupni ZŠ, proto je možné otevřít možnost jeho legislativního ukotvení také na druhý stupeň," řekl náměstek ministra Jindřich Fryč.
Během testování vyučovali školáky doma převážně jejich rodiče, jen na předměty jako hudební, výtvarná nebo tělesná výchova si brali na pomoc externisty. Učebnice měli žáci vypůjčené ze školy.
Výsledky dětí bude kontrolovat Česká školní inspekce, žák bude každé pololetí přezkušován ve své kmenové škole, kam bude muset docházet i na pravidelné konzultace.
Odborníci upozorňují i na možná rizika spojená s domácí výukou. "Snižuje se hloubka předávaných znalostí. Objevuje se memorování naučených textů bez pochopení," řekli dnešní Mladé frontě Dnes například zástupci Základní školy v Ostravě-Výškovicích zapojené do zkušebního ověřování. Děje se tak prý v případě, že rodič dané látce také úplně dobře nerozumí.
Domácí učitel musí mít odpovídající vzděláníPodmínky pro domácí vzdělávání na druhém stupni budou přísnější než u prvního stupně, ředitel školy nebude muset u starších žáků individuální vzdělávání vůbec povolit. Ti, co žáka vzdělávají, v naprosté většině případů rodiče, také budou muset mít minimálně vyšší odborné nebo bakalářské vzdělání. Na prvním stupni stačí domácím učitelům maturita. |
Tento školní rok ještě dobíhá pokusné ověřování, poté by chtělo ministerstvo novinku prosadit do školského zákona. Domácí výuka na druhém stupni by měla být umožněna od školního roku 2014/2015.