Platný český zákon o reklamě hned v druhém paragrafu hlásá: „Zakazuje se reklama založená na podprahovém vnímání. Takovou reklamou se pro účely tohoto zákona rozumí reklama, která by měla vliv na podvědomí fyzické osoby, aniž by ji tato osoba vědomě vnímala.“ Ustanovení se do zákona dostalo navzdory skutečnosti, že nikdo opravdovou podprahovou reklamu nikdy nevyužíval a ani neprokázal její účinnost (viz vedlejší text Medvědi od Kolína...). Pověsti o zneužívání podprahových signálů se však šířily po několik desetiletí a to bylo zřejmě důležitější.
Medvědi od Kolína propagují mír |
Strach z reklam, které divákem manipulují, aniž by dostal šanci vědomě to zaznamenat, se rozšířil na konci padesátých let. |
V první studii dostaly pokusné osoby úkol soustředit se na obrazovku a provádět mechanickou činnost, která nedává smysl. Měli počítat výskyt řetězců tvořených jedním písmenem.
Výzkumníci vedení Johanem Karremansem rozdělili jednašedesát dobrovolníků do dvou skupin. První část byla „vystavena“ krátkým reklamám na nápoj Lipton Ice. Na druhou skupinu blikalo uměle vytvořené slovní spojení „Nipeic Tol“. Obě podprahová sdělení se na obrazovce vyskytovala jen po dobu 23 milisekund a zkoumané osoby si jich proto ani nevšimly.
Na závěr pokusu testované osoby odpovídaly na otázku, jak silnou žízeň pociťují a zda by si vybraly nápoj Lipton Ice nebo Spa Rood, místní populární minerálku. Výsledky ukázaly, že žíznivci, kteří byli vystaveni reklamě na Lipton Ice, si tento nápoj vybírali významně častěji.
Ještě průkaznější byl druhý pokus podniknutý na 105 lidských „pokusných králících“. Tentokrát dostala polovina dobrovolníků před začátkem promítání velmi pikantní zákusek. Po tomto předkrmu si Lipton Ice vybralo osm z deseti osob, které samy sebe označily za žíznivé. Čím větší žízeň dobrovolnicí pociťovali, s tím vyšší pravděpodobností si vybrali „propagovaný“ produkt. U lidí, kteří žízní netrpěli, se příchylnost k produktu zvýšila jen mírně.
Vědci nyní provádějí experimenty, které mají přinést odpověď na otázku, jak dlouho „propašované“ sdělení mozek ovlivňuje.