Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Orientace

Evropa jako neklidná křižovatka. Dny evropského filmu uvedou mimojiné Zlato Rýna

Zlato Rýna. Nový snímek režiséra Fatiha Akina na Dnech evropského filmu soutěží v sekci Film a hudba foto: DEF

Třicátý ročník přehlídky Dny evropského filmu začíná v Praze, Brně a Ostravě a jeho součástí je také samostatná sekce věnovaná tvorbě německého režiséra s tureckými kořeny Fatiha Akina, který letos oslaví padesátku. V české premiéře festival uvede i jeho novinku Zlato Rýna.
  10:30

Už v roce 2004 dostal Fatih Akin berlínského Zlatého medvěda a Evropskou filmovou cenu za snímek Proti zdi. Ponořil se v něm do komplikované situace tureckých imigrantů v Německu, hlavními aktéry tragické romance jsou životní ztroskotanec středního věku Cahid a jeho mladá manželka Sibel, jež se s ním domluvila na sňatku, aby se mohla odpoutat od své rodiny a žít si po všech stránkách své. Pochopitelně jim to moc nevyšlo.

Snímek, který představil divákům prostředí konzervativní turecké komunity v Německu i ještě nevyzpytatelnější labyrint moderního Istanbulu, vzbudil rozruch i díky obsazení hlavní ženské role. Sibel usilující o sexuální nezávislost ztvárnila Sibel Kekilliová, jež se do té doby živila mimo jiné jako pornoherečka a již si režisér vybral v konkurzu mezi stovkami dalších adeptek. Akinův snímek odstartoval její úspěšnou uměleckou kariéru, která ji přivedla mimo jiné i mezi účinkující v hvězdné Hře o trůny.

Nynější výběr snímků na Dnech evropského filmu zájemcům připomene, kam se Fatih Akin po svém velkém úspěchu posunul – představí například hned jeho následující celovečerní hraný film Na druhé straně (2007), který se opět odehrává mezi Německem a Tureckem, a i jeho hrdinkami jsou ženy v konfliktu se svou komunitou.

Nicméně Fatih Akin není tvůrce jediného tématu a prostředí, jakkoli se ve svých filmech pravidelně věnuje lidem na okraji a často i mimo zákon. Dny evropského filmu připomenou také jeho extrémně fyzický, až do temné grotesky stylizovaný thriller U Zlaté rukavice z roku 2019 natočený podle skutečného případu sériového vraha z počátku 70. let Fritze Honky, opilce z hamburské čtvrti San Pauli.

Ve výběru nechybí ani snímek Odnikud z roku 2017, který přinesl cenu pro nejlepší herečku na festivalu v Cannes Diane Krugerové. Ta ve filmu představuje vdovu, jež přišla o manžela a syna při útoku pravicových extremistů a usiluje o odplatu.

Ze dna ke zlatu

Nejnovější Akinův snímek Zlato Rýna si vypůjčil název ze slavné opery Richarda Wagnera a pro scénář byla oporou autobiografie německého rapera kurdského původu Giwara Hajabiho alias Xatara.

Nyní jedenačtyřicetiletý umělec a jeho rodina toho prožili tolik, že to Akinovi vystačilo na dvě a čtvrt hodiny trvající adrenalinovou jízdu mezi íránskou metropolí zasaženou náboženským revolučním terorem na konci 70. let, ostrůvkem zoufalého kurdského odboje, mnohonárodnostní komunitou imigrantů v Bonnu, německým a nizozemským drogovým podsvětím v 90. letech i drsnou syrskou věznicí nedlouho před nástupem Islámského státu.

Rodiče Giwara Hajabiho patřili mezi kulturní elitu, jeho otec byl skladatel a dirigent, matka hudebnice. Revoluce v Íránu ale všechno změnila – a samotný Giwar se posléze k uplatnění svých uměleckých dispozic na poli rapu propracovával přes dráhu pouličního bitkaře, vyhazovače, drogového dealera, lupiče a vězně.

Dny evropského filmu, 20.–25. 4. v Praze v kinech Lucerna, Světozor a Přítomnost, v brněnské Scale a Artu a v ostravských kinech Etáž a Minikino

A byť jde o syrovou a místy až okázalou přehlídku křivd, špíny, násilí a bezpráví, najde se v ní místo i pro jemné tóny, a dokonce pro humor. Hrdinova lupičská epizoda – kde okradenými jsou zase jen podvodníci – se rozvine ve svižně zpracované dobrodružství, které snímek posléze dovede až k hravému finále, podtrhujícímu název snímku.

V rámci Dnů evropského filmu je Zlato Rýna vedle pocty Fatihu Akinovi zařazeno také do soutěžní sekce Film a hudba – sdílí ji například s originálním sci-fi dramatem Gravitace francouzsko-burkinského režiséra Cedrika Ida.

Druhá soutěžní sekce Dnů evropského filmu představuje odvážné filmy nastupující filmařské generace. Jsou v ní zařazeny například snímky Chléb a sůl či Ti nejhorší, oceněné na festivalech v Benátkách a Cannes. Další sekce přehlídky nesou názvy Bez rodičů (ta představuje filmy zaměřené na současný život dětí a mladistvých) či Naděje je (program zaměřený na snímky, jež hledají soulad s přírodou). Tradiční sekce K věci se letos aktuálně zaměřuje na dezinformace.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!