Přínosná analýza. Obávám se však..
že problematika letiště Vodochody má více rozměrů. Možná až moc. Chápu,že kdyby je autor chtěl všechny zodpovědně podchytit v 1 článku, nikdo by jej asi nečetl...Určitě bych zmínil, že pozemky pro novou dráhu na Ruzyni, (na kterých PENTA vydělala na každém z nás - myslím nás jako fyzické osoby, kteří platíme daně- 1 500 Kč!) by byly nakoupeny v případě naznačované dohody PENTA-Stát zbytečně... Další rozměry problému letiště naznačím jen heslovitě:Důvod souhlasu Středočeského kraje u 2.verze EIA (za Ratha a proti odboru živ. prostředí kraje) a poté nesouhlasu Středočeského kraje u 3. verze EIA je těžko pochopitelný. Následný souhlas MŽP proti Štř. kraji je už zcela nečitelný... Několikanásobný nárůst rozsahu studie EIA mezi 1. a 3. verzí svědčí o určitém problému (a 124 omezujících podmínek ho dokazuje).Velmi nízká kvalita studie EIA (lze dohledat v mnoha nesouhlasných stanoviskách), která má až kritický vliv na bezpečnost budoucího letiště (!). Tím nemyslím 1 odpadovou trubku z letiště, která prý stačí i pro odbavení 3,5 mil. cestujících ročně - zřejmě se počítá při využívání toalet s denními limity :-) Vážnější rizika souvisí např. s faktem, že v EIA je uvedeno,že v okolí letiště se téměř nevyskytují mlhy (vážně:-) Nemusím, doufám, vysvětlovat, že skutečnost v Polabí je diametrálně jiná. Mlhy se ovšem při definici rizik související se zásobníky plynu, paliv a kaučuku v Kralupech či ÚJV Řež s jadernými reaktory (vše v oblasti vzletu letadel). V kombinaci s problémem několikasethlavého hnízdiště krkavcovitých ptáků v Kralupech jde o skutečně výbušnou kombinaci...dle EIA (kde bych spíše čekal bagatelizaci problémů, viz mlha..) se do Prahy podél teplické dálnice D8 a Vltavy (kterými je letiště ohraničeno, takže je pokrytá oblast příletu i vzletu letadel) stěhuje za potravou každý den minimálně 100-200 tisíc ptáků! (ráno do Prahy, večer zpět - čili krát 2 a navíc přesně v období provozu letiště zaměřeného na LOW COST přepravce). Dle pamětníků, když byli mlhy a zimní období (ptačí přelety) testovací lety vojenských letadel se na letišti neprováděli....teď ale mlhy dle EIA nejsou a ptáci se budou plašit (v takovém mnošství velmi ambiciózní plán:) takže můžeme zavézt standardní provoz s frekvencí 1 letadlo za 5 min v ranní a večerní špičce!Část studie EIA, která se problematikou ptačích přeletů zabývá (a byla proti 1 verzi dopracována na základě požadavku MŽP) má 70 stran a přes 60 cizojazyčných zdrojů (cca 3 české). Ani jeden ze zdrojů uvedených na konci studie v seznamu zdrojů není v textu citován!!! Ale studie (s úrovní nedostatečnou i pro nejhorší uznatelnou bakalářskou práci), která říká, že střety s ptáky nepředstavují pro obyvatele a pasažéry žádné riziko byla základem pro kladné stanovisko MŽP.A perlička na závěr:Na konci studie je uvedeno, že i kdyby došlo ke střetu letadla s ptáky a došlo k vyřazení obou (!) motorů, pořád lze s letadlem bezpečně přistát, jak ukazuje příklad přistání na řece Hudson v roce 2009 (vážně!). Při představě přistávájící 737 v úzkém údolí na Vltavy u Kralup je člověku do smíchu, ale zároveň i mrazí.... ...koukám, že jsem se rozepsal o tématu bezpečnosti a na další body nezbyl prostor.- i tak jsem zřejmě přesáhl kritickou délu příspěvku a tím snížil jeho čtenost...tedy gratuluji všem kdo dočetli až sem.Hezký víkend!