8. července 2017 18:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Kadrnkův Křižáček se na hlavu nestaví ani z Vrchlického

• 1Diskuse
Snímek Křižáček (2017) režiséra Václava Kadrnky. Výpravná středověká... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Snímek Křižáček (2017) režiséra Václava Kadrnky. Výpravná středověká... | foto: Česká televize

Český režisér Václav Kadrnka přispěl do hlavní soutěže karlovarského festivalu snímkem Křižáček. Stejně jako ve svém debutu Osmdesát dopisů tu řeší vztah otce a syna, tentokrát ovšem příběh posunul do středověkých kulis.

Inspirací snímku Křižáček je epická báseň Jaroslava Vrchlického Svojanovský křižáček, kterou autor vydal na sklonku života v roce 1906 a velký úspěch s ní nezaznamenal. To možná není úplně slibný základ pro filmovou adaptaci, Václav Kadrnka se však do ní přesto odvážně pustil.

Vrchlického dílko je v podstatě dobrodružné (byť zpočátku trochu rozvleklé) vyprávění pro mládež, s dost zjevným záměrem varovat ji před neuváženým opouštěním domova a před podléháním svůdným kultům. Syn rytíře Bořka Jeník si špatně vyloží vyprávění hradního kněze, který mu vykládá, co se doslechl o proslulých dětských křížových výpravách.

Kuriózní historka se v hlavě dvanáctiletého dítěte promění ve výzvu, Jeník si sbalí hračky (nápodobu rytířské výzbroje) a vydá se nazdařbůh do světa. Jeho nešťastná rodina se teprve postupně dopídí, za jakým cílem se vydal, kněz má strašné výčitky, pomýlenou ideu dětských výprav k osvobození Božího hrobu nikdo z nich rozhodně nesdílí.

Únos k moři

Rytíř Bořek zprvu s doprovodem, později sám a po čase s novým doprovodem v podobě polského soudruha putuje světem a s většími či menšími úspěchy se pokouší najít stopy svého synka. V rozhovoru se záludným hostinským a jeho rázovitou ženou zjistí, že se Jeníka ujal jakýsi kejklíř. Ten se z něj nejprve neúspěšně pokoušel vycvičit svého žáka a poté jej odvezl až k moři. Ne už ale jako malého božího bojovníka, nýbrž jako jednoho z mnoha dětských otroků, které jistý „poturčenec“ lifruje loděmi do Asie, kde jsou malí Evropánci ošklivě zneužíváni v harémech.

Tohle zoufalý otec vyrazí z kejklíře až ve chvíli, kdy sám dorazí na pobřeží a zjistí, že osudová loď již odplula. Vlivem strádání a šoku Bořek upadne do mdlob a je ošetřován v místním špitále. V horečnatých snech teprve pochopí onu sílu, to bláhové, ale čisté svaté vytržení, která jeho syna přivedlo blíže k Bohu, ale zároveň do neštěstí. Při probouzení z mrákot pak zaslechne, že zdejší patriarcha pravidelně vykupuje z otroctví děti posílané do Asie. Jelikož ale Bořka nechce rozrušit falešnou nadějí, nechá mezi zachráněnými dětmi kolovat Jeníkovu křestní minci, a teprve když ji chlapec pozná, je vyhráno. „Před ložem stál Szimko s patriarchou, a ten za ruku ved jeho synka. Výkřiky dva, na srdci měl hocha, teď byl blažen, nyní dospěl cíle!“ Tolik Vrchlický.

Pouták - KVIFF 2017.

Filmař Václav Kadrnka učinil svým divákům tu spornou službu, že příběh zbavil prakticky všeho dobrodružného, výpravného a samozřejmě i té trochy vtipu, která v něm tu a tam byla. Kadrnka Vrchlického příval slov vyměnil za pár úsečných promluv z úst postav, po většinu času vypráví jen obrazem. I ten je však strohý, vzdálený Vrchlického bohatým popisům.

Usebrání na zábavě

Filmař zkrátka oprostil příběh od novoromantických atributů a oděl jej do středověkého mnišského roucha, dalo by se říci. Ne však v tom smyslu, že by se snažil vytvořit autentický obraz středověkého světa – svět, který buduje, je spíše jakousi obdobou středověkých fresek. Má jejich prostotu, netrápí se s realističností, snaží se předat hlubší poselství a přimět diváky ke kontemplaci. Úvahy, které Vrchlický svým čtenářům servíruje v mnohovětých rozkladech, si musí diváci Kadrnkova filmu domyslet sami (času na to mají dost). Zůstává tak v podstatě jen velmi dlouhý, naivně stylizovaný obraz rytíře na málo nadějné cestě za ztraceným synem.

Snímek Křižáček (2017) režiséra Václava Kadrnky. Výpravná středověká...

Bořek v podání Karla Rodena je na té pouti urputný, často na pokraji sil a někdy i zbaven důstojnosti – přesto se nevzdává a svého syna nehodlá ponechat osudu. Zápletku s otroctvím a „poturčencem“ Kadrnka nepotřebuje, scénu s dětskýma rukama předávajícíma si Jeníkovu křestní minci však rozehrává s velkou působivostí.

Nelze popřít, že Kadrnkův film je svým přístupem výjimečný a vymyká se z šedého standardu českých filmů. Právě to jej jistě kvalifikovalo do karlovarské hlavní soutěže a přivedlo mu tak takové množství diváků, jakého by při běžné distribuci do kin nikdy nedosáhl. Odvrácenou stranou mince tu je, že se Křižáček v Karlových Varech promítá publiku, které z nemalé části přijelo v očekávání zábavy a sotva jeho kvality plně docení.

A pak je tu hlavní problém: ty kvality jsou jen dílčí a Kadrnkovo sdělení je až příliš subtilní. Protože bohužel už Vrchlického předloha má něco z vlastností malého Jeníka, jak je v básni charakterizuje cynický kejklíř: „Ale záhy seznal jsem, váš Jeník těla soustavy byl velmi křehké, inu právě, k tomu neobratný, příliš neobratný, přemet jeden nesved, na hlavu se postaviti čirou jemu bylo nemožností...“ A z takového materiálu zkrátka artistu nevycvičíte.