O Suburbiconu se lze dočíst, že základ jeho scénáře napsali Ethan a Joel Coenové už v osmdesátých letech. Jejich vklad je celkem zjevný: muž jménem Gardner Lodge, který se zde zaplete do nedohlédnutých důsledků svého vlastního nízkého plánu, je pomyslný příbuzný nešťastníka Jerryho Lundegaarda ze slavného filmu Fargo (1996).
Také je ale brzy patrné, proč tenhle scénář zůstal ležet – oproti Fargu je příběh o muži, který se chce zbavit své ženy a žít s její sestrou, mnohem mělčí, samoúčelnější a méně podnětný. Sdělení, že pod idylickou fasádou amerických předměstských čtvrtí z 50. let se mohla skrývat líheň vypočítavosti, sobectví a bezcitnosti, je spíše očekávatelné než překvapivé.
RECENZE: Nová Vražda v Orient expressu je příběh opulentní, ale poněkud zbytečný |
George Clooney se do úpravy původního scénáře pustil se svým stálým spoluautorem Grantem Heslovem. Jejich spolupráce započala v roce 2005 filmem Dobrou noc a hodně štěstí, pojednávajícím o souboji komentátora televize CBS Edwarda Murrowa s nechvalně proslulým senátorem Josephem McCarthym. Společenská angažovanost Clooneyho s Heslovem neopustila ani tentokrát – uplatnili ji ovšem hodně nešťastným způsobem. Morytát bratří Coenů totiž doslova připlácli ke svému dřívějšímu nápadu vyprávět o Afroameričanech Williamu a Daisy Mayersových, kteří se v 50. letech odvážili přistěhovat mezi bílé rodiny ve městě Levittown v Pensylvánii. „Večer se před domem Mayersových sešlo asi 500 lidí, kteří křičeli rasové urážky, pověsili vlajku Konfederace a spálili kříž na trávníku,“ líčí Clooney situaci, která jej inspirovala a kterou také v Suburbiconu rekonstruuje.
Bohužel se ovšem tato linie jeho filmu s coenovskou krutou groteskou naprosto míjí. Exemplární ukázka přímočarého rasismu má podpořit obžalobu pokrytectví středních vrstev, k níž film směřuje. Je to ale ve výsledku jen ne ústrojný spletenec dvou různých a odlišně vyprávěných příběhů, z nichž ani jeden není dost přesvědčivý.
Z šikanované afroamerické rodiny udělal Clooney sousedy hlavních hrdinů – čímž také stanovil míru pozornosti, která této rodině bude věnována. Paradoxně učinil z černých Američanů pouhou stafáž, politicky žádoucí dekoraci příběhu, který se odehrává mezi bílými. Vedle filmařské prohry si tak George Clooney nejspíš nepřipíše body ani mezi politickými aktivisty.
Suburbicon: USA 2017 Režie: George Clooney Scénář: Joel Coen, Ethan Coen, George Clooney, Grant Heslov Hrají: Matt Damon, Julianne Mooreová, Oscar Isaac, Glenn Flesher, Karimah Westbrooková a další Premiéra 9. 11. |