20. prosince 2017 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Úřad: billboardy k ‚Zemanově‘ knize jsou kampaň. Nenávidí prezidenta, reaguje Ovčáček

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 205Diskuse
Reklama na knihu Miloše Zemana. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Reklama na knihu Miloše Zemana. | foto:  Dan Materna, MAFRA

PRAHA Když v půli listopadu vyšla kniha rozhovorů s prezidentem Milošem Zemanem, nakladatel ujišťoval o čistotě svých úmyslů. S předvolební podporou hlavy státy prý nemá publikace nic společného. Stejně tak mluvil o masivní billboardové reklamě provázející vydání titulu. Jenže podle odpovědného úřadu se má věc jinak, stovky billboardů představují volební kampaň. Zůstává už jen otázkou, za kým jdou její náklady.

„Posoudili jsme zmíněné billboardy a máme jako úřad za to, že naplňují definici volební kampaně dle volebního zákona. Čili úřad je považuje za prostředek kampaně a podle toho se k věci postaví,“ potvrdil serveru Lidovky.cz Jan Outlý, člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, jehož prostřednictvím stát kontroluje výdaje na předvolební agitaci.  

Knihu téměř tří desítek rozhovorů s prezidentem Zemanem s názvem Dokážeme si vládnout sami pustilo do světa nakladatelství Olympia. Titul podpořilo masivní reklamou, kterou tvoří stovky billboardů s vyobrazením knihy a podobiznou hlavy státu. Úřad si v první chvíli nebyl jistý, jak se k propagaci postavit. Ale na jedné ze svých prosincových porad se jeho členové usnesli, že stovky billboardů slouží Zemanovi jako předvolební kampaň.

Jeden z hlavních argumentů je skutečnost, jak velkoformátové plakáty upozorňující na vydání publikace vypadají. „Billboardy zobrazují oficiální podobiznu prezidentského kandidáta, kterou tento kandidát používá i na svých vlastních prostředcích kampaně, jako jsou letáky či oficiální volební stránky zaregistrované u úřadu,“ vysvětil Outlý.

‚Pan Outlý prezidenta nenávidí‘

Stanovisko úřadu šéf nakladatelství Olympia Karel Hejna rozporuje. Ambicí titulu prý bylo jen navázat na předchozí sbírku prezidentských rozhovorů, jež pod názvem Tato země je naše vyšla loni na přelomu srpna a září. „Při vydání Dokážeme si vládnout sami nebylo nakladatelství v kontaktu s volebním štábem prezidenta republiky. Reklamní kampaň byla obdobná jako u předešlé publikace,“ sdělil serveru Lidovky.cz ředitel Hejna. 

Že se letošní titul objevil na pultech knihkupectví přímo uprostřed prezidentské kampaně, vysvětluje Hejna jednoduše. Rozhovory vznikaly v souběhu s pracovními cestami hlavy státu, které letos kulminovaly na podzim. Nicméně bez ohledu na tom Outlý a spol. trvají na tom, že se náklady na billboardovou reklamu musí započítat do výdajů na prezidentskou volební kampaň. Otázkou jen zůstává jak.

Prezident Miloš Zeman při návštěvě Jihomoravského kraje.
Jan Outlý je členem Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí.

„Pokud náklady na tuto kampaň nevykáže kandidát (prezident Zeman), bude úřad posuzovat otázku, zda tak případně měl učinit kandidát, nebo zda se jiná osoba nebo subjekt měl před vstupem do kampaně registrovat jako třetí osoba a vést kampaň podle pravidel pro registrované třetí osoby,“ vysvětlil Outlý. Jinými slovy je ve hře, že po skončení volebního klání bude hrozit Zemanovi nebo nakladatelství pokuta.

Proti těmto závěrům se ostře vymezil mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček. Ve svém vyjádření pro Lidovky.cz nařkl úřad z vedení kampaně proti stávající hlavě státu a naopak ve prospěch jeho soupeřů. „Pan Outlý je navíc veden osobní nenávistí k panu prezidentovi. A k tomu je nekompetentní, jeho fantaskní výklady zákona jsou už pověstné,“ uvedl Ovčáček s tím, že reklama na knihu podle jeho soudu není kampaní.

Kolik stály billboardy? Tajné

Prezidentský kandidát může do předvolební agitace investovat dohromady 50 milionů korun. Třetí osoba pak smí svého favorita podpořit celkovou částkou milion korun. Lze se jen domnívat, na kolik Olympii vylepení stovek plakátů na billboardy vyšlo. „Vynaložené náklady hradilo nakladatelství výhradně ze svých prostředků a jejich výše je předmětem obchodního tajemství mezi nakladatelství a reklamní agenturou,“ poznamenal ředitel Hejna.

(Ne)kampaň

Přestože prezident Miloš Zeman počátkem března slíbil, že agitovat nebude, zřetelná kampaň v jeho prospěch probíhá.
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí uvedl, že na prezidentovy výpravy do krajů je třeba nahlížet jako na kampaň (o spanilých cestách více zde).
V Česku se pak na přelomu listopadu a prosince objevily billboardy s prezidentovou podobiznou a heslem Zeman znovu, za kterými stojí sdružení Přátelé Miloše Zemana, jemuž šéfuje hradní kancléř Vratislav Mynář.
Tato agitace vznikla s prezidentovým souhlasem, zahrne ji tak do nákladů na svou kampaň.

Jeho nakladatelství poslalo mezi lidi 7,5 tisíce výtisků nového titulu, předchozí knihy se prodalo zhruba 6 tisíc kusů. A letošní pokračování se neprodává špatně, přestože jsou k dispozici jen dílčí listopadová čísla. „Podle požadavku z distribuční sítě můžeme prohlásit, že větší část nákladu knihy je již rozebrána,“ uvedl Hejna. Outlý už dříve ujistil, že samotnou knihu za předvolební podporu považovat nelze. Přestože k ní glosami přispěl i mluvčí Ovčáček.

Hlavním autorem titulu je Radim Panenka ze serveru Parlamentní listy, on vedl s prezidentem všech 25 rozhovorů na společenská a politická témata. Server se dlouhodobě profiluje svou přízní k hlavě státu, Zeman ho navíc využívá jako jednu ze svých komunikačních platforem. Parlamentní listy jsou s nakladatelstvím Olympia úzce spojené. Podíl v Olympii drží firma Our Media, která je současně vydavatelem Parlamentních listů.

  • 205Diskuse


Jan Horák

Autor

Jan Horákjan.horak2@lidovky.czČlánky