Sobota 18. května 2024, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Designem za lepší svět aneb proč jsou v Dánsku šťastní

Design

  7:00
Zkrášlit prostředí, ve kterém žijeme, dát našim životům smysl, nebo dokonce zlepšit svět! Nic menšího si neklade za cíl současný dánský design. A celkem se mu daří své poslání naplňovat.
Dánský design, ilustrační foto

Dánský design, ilustrační foto foto: Shutterstock

Bang & Olufsen, Louis Poulen, Verner Panton nebo Stelton. Co jméno, to ikona. Ať už jde o hi-fi, svítidla, židle nebo termosky, předměty navržené dánskými designéry v padesátých a šedesátých letech jsou dodnes inventářem chic kanceláří či bytů po celém světě a známkou vkusu. „Před pár lety proběhl v Dánsku průzkum, v kterém se zjistilo, že každá druhá domácnost vlastní některou z lamp navržených Poulem Henningsenem. Když jsem výsledky četla, musela jsem se smát. Jednu máme doma taky,“ líčí novinářka Patricia Drati Ronde, která se před časem do Kodaně přestěhovala za manželem, filmovým dokumentaristou.

Klasika v každém bytě

„Pro Dány je design součástí jejich každodenního životního stylu a kultury. Kousky, které svět vnímá jako ikony, jsou obklopeni od dětství. Přestože patříme k lidem s průměrnými příjmy, máme v bytě řadu věcí od klasiků, jako je třeba Arne Jacobsen. Něco zdědil můj muž po otci, něco jsem objevila v starožitnictvích či na blešácích, další jsme pořídili nedávno v nových edicích,“ popisuje Drati Ronde. Podobně eklekticky vypadá většina kodaňských bytů. Při pohledu z ulice do jejich velkoryse nezahalených oken má návštěvník z post-východního bloku pocit, že se dívá spíš do výloh galerií než do domovů běžných lidí.

Svět si obvykle pod nálepkou „dánský design“ představí solidnost, jednoduchost a funkčnost. Čili hodnoty, které jaksi vystihují i severskou sociálně spravedlivou a liberální společnost.

Na tyto prověřené jistoty do určité míry navazuje i současná generace designérů, která se programově vyhýbá okázalosti či frivolnosti. „Naším cílem je vytvářet produkty, které přispívají k lepší kvalitě života,“ říká Jens Martin Skibsted z kodaňského designérského tria KiBiSi. „Městské kolo bez řetězu, které vám neušpiní kalhoty, je příkladem tohoto druhu výrobku.“ Jde o kolo značky Biomega, kterou Skibsted rovněž spoluzakládal a je momentálně opřené o skleněnou stěnu jeho kodaňského ateliéru. Jeden kousek se ale nachází i ve sbírce newyorského muzea moderního umění MoMA. A světové magazíny bicykl svorně zařazují mezi nové ikony dánského designu právě pro způsob, kterým redefinuje pohled na městskou dopravu a život ve městě obecně.

Dánská designérská scéna ovšem nabízí i subtilnější příklady. Jedním z exponátů dánské prezentace na loňském Salone di Mobile v Miláně bylo zdánlivě banální plastové víčko, které přemění obyčejnou použitou plechovku od koly na kontejner pro bezpečnou manipulaci s použitými injekčními stříkačkami. Navrhla jej dánská designérka vietnamského původů Hân Pham na základě vlastní negativní zkušenosti z uprchlického tábora, kde dostala infekci právě z použité jehly.

Rok předtím Dánové v Zóně Tortoně vystavovali elegantní stůl Juliana Kyhla. Ten je sestavený z deseti samostatných kusů, které drží při sobě bez jediného spoje díky perfektnímu provedení. Designér chtěl touto cestou demonstrovat, že dokonalým zpracováním lze šetřit přírodní zdroje.

Krása, která pomáhá

Je logické, že právě z Dánska pocházejí ceny INDEX, které jsou považovány za designérskou obdobu filmových Oscarů. Na rozdíl od hollywoodského pozlátka ale kodaňské ocenění nese i zmíněný sociální imperativ. Lukrativních 500 000 eur si totiž každé dva roky odnášejí z Kodaně designéři za produkty, které nejvíce přispěly k zlepšení životních podmínek lidstva.

Dosud uspěly například protézy dolních končetin, z nichž se však při bližším ohledání vyklube high-tech zařízení, nafukovací cyklistická helma, která nositeli slouží v případě pádu jako ochranný airbag, nebo hravé brýle pro mexické školáky, které lze jednoduše upravit na míru a děti je dostávají zdarma.

„Design je lidská schopnost tvarovat prostředí způsobem, který uspokojuje naše potřeby a dává našim životům smysl,“ vysvětluje poslání oboru člen poroty John Hewlett a popírá tak obvyklý předsudek, že u dnešního designu jde pouze o snobskou estetiku bez obsahu.

Dánský design putuje po světě

Sami Dánové se však při propagaci svého stěžejního vývozního artiklu sympaticky snaží vyhnout akademickým debatám. Tuto myšlenku potvrzuje i Design Centrum, které působí jako jednoduchý showroom, který své skvosty vystavuje v pouhých čtyřech nevelkých místnostech.

Aktuálně pořádá rekapitulační výstavu Denmark by Design, která bude putovat po světě podobně jako mezinárodně úspěšná expozice o kořenech mýtů o skandinávském designu. Bohužel, v Praze se výstava (na rozdíl od té předchozí) pravděpodobně neobjeví.

Pro milovníky malé designové velmoci, kteří touží vidět dánský design na vlastní oči, bude zřejmě nejdostupnější variantou letenka do Kodaně. Cesta uběhne rychleji než jízda z Prahy do Brna.

A za chvíli poté, co opustí ruzyňské letiště, se budou moci vydat na lov na kodaňské vyhlášené víkendové bleší trhy, které nabízejí klasické ikony doslova „za hubičku“. Nápaditými předměty jsou ovšem nabité i kamenné obchody. A pokud má design opravdu udělat náš život lepším, pak je jasné, proč po dánských ulicích kráčí statisticky nejšťastnější obyvatelé světa.

Autoři:

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...