Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Škola Bauhausu v Desavě. Fascinující styl

Design

  7:00
V konstruktivistickém areálu, který je na seznamu kulturního dědictví UNESCO, studovalo i několik Čechů a českých Němců.

Kubusy a detaily. Stavby fascinují čistotou i drobnými ozvláštňujícími prvky, jako jsou například výklopná ocelová okna. foto: Zdeněk Lukeš

Před několika dny jsem tu psal o významné památce moderní architektury v německém Löbau – Schminkeho vile od architekta Hanse Scharouna. Dnes bych rád připomněl jiný významný areál v této zemi. Jde o soubor školních budov moderního učiliště Staatliches Bauhaus v Desavě (Dessau), městě ve spolkové zemi SaskuAnhaltsku, který dnes patří k nejvýznamnějším světovým ukázkám meziválečné avantgardní architektury (je též na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO).

Styl, který fascinuje dodnes
Předchůdce školy – uměleckoprůmyslové učiliště – založil belgický secesní architekt Henry van de Velde ve Výmaru před 105 lety. Učiliště bylo později sloučeno s výtvarnou akademií a v roce 1925 přesídlilo do Desavy. Tehdejší ředitel Bauhausu Walter Gropius pro akademii navrhl na tehdejší dobu moderní areál v konstruktivistickém stylu. Výuka byla pojata netradičně – studenti se nejdříve museli vyučit v některém oboru, později začali pracovat pod vedením špičkových umělců té doby, k nimž patřili např. László Moholy-Nagy, Paul Klee, Max Bill, Lyonel Feininger, Oskar Schlemmer, Vasilij Kandinskij, Piet Mondrian, Georg Muche, Josef Albers, Naum Gabo, architekti Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe, Hannes Meyer, Ludwig Hilberseimer, Marcel Breuer a mnozí další. Cílem bylo, aby absolventi zvládli řemeslo i různé disciplíny, a stali se tak komplexními umělci (i když slovo "umělec" se zakladatelům příliš nelíbilo, architekturu považovali spíše za technickou disciplínu). Styl Bauhausu fascinuje i dnes – stačí se třeba podívat na klipy skupiny Kraftwerk. Nábytek a design se vyrábí v replikách a je nezbytným doplňkem mnoha soudobých interiérů.

Kubusy a detaily. Stavby fascinují čistotou i drobnými ozvláštňujícími prvky, jako jsou například výklopná ocelová okna.

Zprostředkovatelem kontaktů s českými umělci byl pražský teoretik a výtvarník Karel Teige. Studovalo tu i několik Čechů a českých Němců: Václav Zralý, Zdeněk Rossmann, Antonín Urban, Josef Hausenblas a pár dalších. Bohužel se po návratu jako architekti příliš neprosadili – Zralý projektoval ve stylu Bauhaus pěknou vilku na pražské Zámečnici, Hausenblas řadové domky u nádraží v Lounech (za války pak padl jako voják wehrmachtu v bitvě u Stalingradu), Rossmann se uplatnil především jako skvělý grafik, Urban odešel projektovat do SSSR a zahynul pravděpodobně během Stalinových čistek. Z absolventů Bauhausu u nás krátce působil i Litevec Nusim Nesis, který byl jako fanatický stalinista z Československa vypovězen ještě před válkou. Němec Peer Bücking byl pak spoluautorem projektu kolektivního bydlení na Pankráci (1931; s Augustou Müllerovou, Josefem Špalkem a Janem Gillarem).

Baťovská obdoba Bauhausu ve Zlíně
Lépe se dařilo kantorům, zejména Mies u nás zanechal špičkové dílo – slavnou vilu Tugendhat v Brně. Typ učiliště pak u nás fascinoval i Jana Antonína Baťu ve Zlíně, který založil podobnou školu také tam. Mezi její absolventy patřil i můj táta, který se nejprve vyučil tesařem. Mezi jeho učitele patřili třeba architekt Jan Vaněk nebo sochař Vincenc Makovský. Léta strávená ve Zlíně považoval za nejkrásnější ve svém životě. Baťovu školu umění převzala po válce pražská VŠUP a zřídila tam své designérské studio. Vliv Bauhausu je u nás nejvíce patrný ve stavbách architektů Jaromíra Krejcara (zejména sanatorium Machnáč v Trenčianských Teplicích – dnes bohužel zničené a opuštěné – viz Orientace 3. 7. 2010) nebo Bohuslava Fuchse.

Školy v Desavě si dnes můžete bez problému prohlédnout, neboť slouží jako muzeum. Jde o bílé kubusy s plochými střechami, pásovými okny a malými balkony s trubkovým zábradlím. Na tehdejší dobu skutečně supermoderní stavba musela tehdejší architekty ohromit podobně jako Le Corbusierovy francouzské vily.

Krásné jsou velkoryse řešené posluchárny, dobře osvětlené chodby a schodiště, ale i drobné detaily jako výklopná ocelová okna, speciální lampy nebo nábytek, třeba slavné křeslo Wassily od Marcela Breuera. V budově je stálá výstava nadčasového designu produkovaného školou a krátkodobé expozice (nyní např. designéra Wilhelma Wagenfelda). Pak se můžete přesunout do jiné části města, kde je v parkovém prostředí postaveno několik domů pro kantory – tzv. Meisterhäuser (jeden, zničený za války, se právě dostavuje). I tyto Gropiovy raně funkcionalistické dvojvily jsou mistrovskými díly. Dominuje bílá, ale každý dům má – tak jako školy – nějaký drobný akcent v základních barevných tónech (červená, modrá, žlutá). Výtvarníci MoholyNagy, Feininger, Schlemmer, Kandinskij, Muche a Klee tu měli také prostorné ateliéry. Domy jsou otevřeny veřejnosti, zčásti jsou zařízeny originálním nábytkem, zčásti slouží jako galerie.

Existenci školy ukončili nacisté
Svých domů si ale majitelé příliš neužili. V roce 1932, tedy těsně před nástupem Hitlera k moci, byla škola donucena přestěhovat se do Berlína. Po silně levicovém Hannesi Meyerovi ji sice převzal pragmatik Mies van der Rohe, ale krátce nato byla činnost legendární školy přesto násilně ukončena, když na ni podniklo útok komando SS. Když vniklo do budovy, zjistilo, že v ní už nikdo není… Gropius s Miesem pak emigrovali do USA, kde se výrazně uplatnili.

Budete-li už v Desavě, nezapomeňte navštívit budovu Kornhaus se známou vyhlídkovou restaurací v kruhovém proskleném pavilonu na břehu Labe, kterou projektoval v letech 1929–1930 Gropiův spolupracovník Carl Fieger. Ta je opět zařízena ve stylu Bauhaus a nedávno byla kvalitně opravena. V Desavě je též kolonie malých řadových domků navržená opět Gropiem v polovině 20. let. V éře NDR však byly téměř všechny nevkusně přestavěny, původní podobu si zachovaly jen tři, včetně ústřední budovy.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!