Profil sběratele se za posledních sto let hodně změnil. Na sbírání umění, designu nebo třeba starých bicyklů nemusíte být milionářem. Své o tom ví i Iva Bízová, která stojí za vznikem umělecké sbírky Kojoon věnované nejnovějším trendům v současném výtvarném umění. Kromě výše zmíněného sbírá i fotoaparáty a kamery Meopta a kabelková rádia Tesla.
Tento rok se ale sběratelka zaměřuje na návštěvy ateliérů českých umělkyň, do kolekce Koojon tak přibyly 2 série děl umělkyň současné mladé generace, zatím konkrétně malby Alžběty Krňanské a sochy Terezy Štětinové, které se vyznačují specifickým ženským pohledem i svébytnou vnímavostí, která reflektuje jejich život i aktuální dění ve světě. Proč se vyplatí investovat do děl současných umělkyň a umělců a co to přináší celé společnosti?
Lidovky.cz: V čem se podle vás role sběratele změnila?
Bízová: Myslím si, že sběratel umění má nyní větší možnost být v přímém kontaktu s umělci. Může navštěvovat ateliér nebo sledovat jejich práci online. Koojon vznikal intuitivně, vybírali jsme do sbírky díla autorů, kteří nás vizuálně oslovili a se kterými jsme si osobnostně rozuměli. Nejpočetněji zastoupená je v kolekci aktuálně generace absolventů pražské UMPRUM věnující se kontinuálně novým formám abstraktní malby.
Jedná se o série obrazů od Davida Krňanského, Martina Lukáče, Matyáše Maláče nebo Julia Reichela, se kterými jsme stále v kontaktu. Tradičně si sběratelé kupují umění přes galeristu, staré umění se nakupuje přes aukční domy. Oslovit umělce napřímo je samozřejmě náročnější a je to větší práce, ale nás ten přímý kontakt baví. Nicméně i do Koojona jsme nyní přizvali kurátora Pavla Kubesu, který bude sbírku rozvíjet. Letošní rok jsme společně navštívili již několik ateliérů skvělých českých umělkyň na jeho doporučení.