Místní tvorbu zastupují výstavy prezentující práce Jána Mančušky, Vladimíra Houdka či Romany Drdové. Hlavní program v podobě společných výstav připravila Aliance galerií současného umění (AGSU) a zúčastnilo se ho devět pražských galerií, ve spolupráci se zahraničními partnery. Výstavy je možné navštívit během následujících šesti týdnů.
„V období celosvětové nestability se v rámci lokálních iniciativ snažíme o zprostředkování nejaktuálnějších a inovativních uměleckých výpovědí,“ dodává jménem všech zúčastněných galerií, předsedkyně AGSU Lucie Drdová
Prohlídku jednotlivých výstav lze naplánovat do jednoho dne a do dvou příznačných galerijních lokalit v Praze na Žižkově a na Letné. Efektivním výchozím bodem je Lucie Drdova Gallery, která sídlí na pomezí Vinohrad a Žižkova, postupným scházení z kopce se pak návštěvník dostane do nedaleké galerie hunt kastner v Bořivojově ulici, kde najde i mladou galerii City Surfer Office. O ulici níže pak nově sídlí galerie lítost, která návštěvníky překvapí nejen skvělou výstavou, ale i přívětivě zarostlým vnitroblokem.
V nejnižší části Žižkova na Koněvově ulici pak spočívá poslední zastávka v galerii A.M. 180. Trasa pokračuje na Letné, kde diváci mohou začít v holešovické galerii Berlinskej Model, zastavit se v Nadaci a centru pro současného umění, poté postupně stoupat kolem Veletržního paláce do Polansky Gallery a pak dál po Veletržní až do galerie ZAHORIAN & VAN ESPEN.
Kromě celkem přímočaré trasy, lze i ve výstavách samotných vystopovat linii, která provází letošní nezamýšlené téma přehlídky, mající podtitul The Odd Year, čili divný rok. V příběhových linkách kurátorských textů nás provází téma volného času, které se může vztahovat jak k prodělané izolaci během koronakrize, tak k blízké budoucnosti.
Zavření v bytě
Díla se soustřeďují na prožívání reality a uměle vytvořeného obrazu, splývající nám s naší fantasií, podpořenou zcela fikčními obrazy digitálního prostředí, které naši distanci provází. V tomto důsledku je zřetelná ta nejpodstatnější role současné umění, které artikuluje aktuální děje ve společnosti i naše společné vnitřní pocity a pomáhá nám jim porozumět.
Na čas strávený ve vlastním bytě, přímo poukazuje výstava v galerii lítost, připravená ve spolupráci s rumunskou galerií Anca Poterasu Gallery. Ta odráží jinak plynoucí čas během pandemie covid-19. Díla vytvořená umělci v průběhu uzavření ve vlastních bytech a ateliérech, zastupují na výstavě intimní plstěné obrazy postav v interiéru, nebo tkané koberce s vtipnými nápisy připomínající sílící kulturu internetových memů.
Výstava Phaneron, kterou připravila kurátorka Eva Skopalová pro galerii A.M. 180 hostící galerii 22,48 m2 z Francie promlouvá o hranici mezi představou a realitou, která přestává být jasná a o tom, že to co bychom nikdy nepovažovali za reálné, se normálně děje. Výstava jako až doslovný odkaz na Platónův mýtus o jeskyni motivuje k přehodnocení pojmu fikce, který nabízí hlubší pochopení proto, co konvenčně označujeme realitou.
Skupinovou výstavou The Unremarkableness of Disobedient Desire, kterou připravila galerie Lucie Drdové ve spolupráci s galeriemi Croy Nielsen (AT), Vin Vin (AT), nás provází fantastická ženská postava z románu „Umění radosti” od Goliardy Sapienz. Hlavním motivem je pak intelektuální a politické zrání této fantaskní ženy, prostřednictvím řady pečlivě vybraných milenců, díky kterým se osamostatňuje a sebevzdělává v radikálním myšlení.
Volně pak navazuje výstava Fantasy Finery, kterou připravila galerie Berlinskej Model ve spolupráci s berlínskou galerií Horse&Pony. Ta je inspirované obecně známým seriálem West World a imaginativními pojmy fantazie, touha, nebo potěšení, ve spojení s umělou inteligencí a robotikou zacházející až do digisexuálních vzathů.