Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Do prodeje míří 750 tisíc hektolitrů tradičního nového beaujolais

Jídlo

  11:45
PAŘÍŽ - Nové beaujolais je tady, zazní ve čtvrtek jako každý rok ve Francii a mnoha dalších zemích, kde se začnou prodávat mladá vína z oblastí Beaujolais a Beaujolais-villages. K zákazníkům se má dostat na 750 000 hektolitrů svěžího moku.
Beaujolais (ilustrační foto).

Beaujolais (ilustrační foto). foto: Lidové noviny

Toto tradiční víno je každý rok tak očekáváno zejména díky tomu, že se těší velkému marketingu. Letos bylo podle odhadů francouzských médií na komunikační kampaň vynaloženo asi 500.000 eur (13,5 milionu Kč).

Nové beaujolais přichází každý třetí čtvrtek v listopadu již od roku 1985 a proslavilo se postupně po celém světě. Doslova ho zbožňují Japonci, kteří se v posledních letech stali hlavními zahraničními klienty producentů mladého vína z Beaujolais. Do země vycházejícího slunce vždy odchází na sedm milionů lahví. Daleko za Japonskem jsou na druhém místě Spojené státy s počtem 1,8 milionu lahví.

Víno z odrůdy Gamay je asi vůbec nejznámějším mladým vínem na světě s tradicí od začátku 50. let, v České republice se ale nijak zvlášť neprosadilo. Úspěšně mu zde totiž konkurují česká mladá svatomartinská vína, která se otvírají 11. listopadu a jejichž konzumace výrazně stoupla. Ještě v roce 2005, kdy se začala nabízet, činila roční produkce 125.000 lahví, od roku 2012 se udržuje nad dvěma miliony.

Letošních asi 750.000 hektolitrů nového beaujolais představuje zhruba 100 milionů lahví o obsahu 0,75 litru. Víno pochází z vinic o rozloze 16.000 hektarů v lyonském regionu mezi Lyonem a Mâconem. Na letošní zářijové vinobraní se mobilizovalo více než 20.000 sběračů a nosičů.

Úspěch mladého beaujolais tkví především v rozsáhlém marketingu. Jen rozhlasová kampaň ve Francii, kde se tohoto vína prodá tradičně nejvíce, letos zahrnuje odvysílání 310 reklamních spotů ve čtyřech celostátních stanicích. Všechny reklamy na „Beaujolais nouveau“ končí zákonným dovětkem „Nadměrné pití alkoholu je nebezpečné pro zdraví, konzumovat s mírou“.

Beaujolais

Mladé beaujolais je tradičně ovocné, svěží víno, které se snadno pije. Vyznačuje se jemnými tříslovinami a středním tělem. Ve Francii i jinde se k jeho degustaci pořádají společenská setkání. Mnozí milovníci vína ho ale označují za podřadný mok, jehož úkolem je upoutat pozornost na oblast, kde se produkuje řada kvalitních vín, které však čelí silné místní a zahraniční konkurenci.

Autor: