O ochraně zraku neměli v obou případech ještě ani potuchy. První model slunečních brýlí, jak je známe dnes, se totiž objevil až v roce 1929. A okamžitě se staly fenoménem, který se používá často i tam, kde žádné slunce nesvítí.
Petr (23), student
Blue-Bay, 1500 Kč, "Nejraději nosím co největší brýle, tyhle mám hlavně na opalování"
Letošní trendy v pánských slunečních brýlích částečně vycházejí právě z historie. Jako Tom Cruise ve filmu Top Gun teď totiž vypadá každý druhý muž v ulicích. „Letecké brýle“ (původně se skutečně vyráběly pro letectvo USA) od firmy Ray-Ban jsou v poslední době nejvíce imitovaným modelem.
Tomáš (17), student
Ray-Ban, 1500 Kč, "Vydražil jsem si je na Aukru. Chtěl jsem něco trendy a nepřehlédnutelného"
„Už loni to byl docela hit. Teprve letos jsou ale opravdu oblíbené,“ říká mi optička ze smíchovského Grand Optical. „Vedle nich se nejvíce prodávají takzvané štíty – jednolité sklo, které je u kořene nosu jen zúžené. Klasické tvary pak doplňují výrazné barvy obrouček, ale i skel, letos třeba zářivě zelená.“
Ilja (45), stavební dělník
něco přes stovku, "Jsou docela obyčejné - z třžnice, ale úplně mi stačí"
Nutno dodat, že – podobně jako dámské – jsou dnešní pánské cool brýle především VELKÉ. To s povděkem kvitují i dermatologové – citlivá pokožka kolem očí je díky současné módní vlně bezvadně chráněna. UV filtr je dnes standardem (mimochodem také proto, že výrobce skoro nic nestojí), ale pokud by ho brýle neměly, mohly by být pro vaše oči škodlivější než brýle žádné!
Honza (18), student
C&A, něco přes 200 Kč, "Většinou nakupuju spíš ty levnější, mám jich fůru a různě je střídám"
Když totiž nemáme žádné, zornička se při pohledu do slunce zúží, a do očí tak proniká málo světla s UV zářením. V tmavých brýlích bez filtru ale dovolíme zorničkám, aby zůstaly při pohledu do slunce rozevřené. A to už je lepší i ten smaragd…