Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Letošní pivovarnická sezóna začíná, jarní piva mají zelenou

Pivo

  16:52
PRAHA - Končí hubené zimní měsíce, výrobcům začíná opět pivní sezóna. A blížící se Velikonoce jsou pro tuzemské pivovary první příležitostí, jak na sebe upoutat pozornost. Přicházejí sezónní silná piva, případně ta zelená, nachystaná na Zelený čtvrtek.

Zelené pivo na Zelený čtvrtek. To je již tradiční marketingový tah brněnského pivovaru Starobrno. foto: Lidové noviny

Prodeje piv ovlivňuje víc než cokoliv jiného počasí. Respektive teplé počasí je úplně zásadní faktor. Pivovarům tedy sezona začíná s jarem a končí na podzim. Což ostatně dokládají i statistiky prodeje podle jednotlivých měsíců tak, jak je prezentuje celní správa, která eviduje prodeje na základě platby spotřebních daní.

Například loni v lednu se prodalo v Česku přes 911 tisíc hektolitrů piv, v červnu pak 1,7 milionu hektolitrů, v prosinci už ale odbyt spadl na 664 tisíc hektolitrů.

Velikonoce startují sezonu

Velikonoce jsou první velkou akcí k nastartování sezony. Zeleným pivem se část pivovarů (konkrétně spíš několik minipivovarů) zkouší prezentovat už na výročí irského svátku svatého Patrika, tedy 17. března, ale většina se soustředí právě na termín Velikonoc.

„My ty převzaté svátky, jako je třeba svatý Patrik, v Česku neřešíme. Pro nás jsou důležitější zdejší tradice,“ konstatuje Jana Pikardová, mluvčí společnosti Heineken v Česku, pod kterou u nás spadají pivovary v Krušovicích, Brně (značka Starobrno a Hostan) a ve Velkém Březně (Zlatopramen nebo Březňák).

Třináctku Zelené pivo z bylinného výluhu a s přidáním likéru vaří Starobrno pro tuto příležitost už 12 let. První soudek bude naražen přesně na Zelený čtvrtek.

Heineken už zdaleka není z velkých producentů jediný, kdo chystá před Velikonocemi speciální edice piv. Lídr českého pivovarnického trhu Plzeňský Prazdroj uvařil pro tuto příležitost nefiltrovanou velikonoční Zlatou třináctku, kterou bude prodávat ve třech tisícovkách hospod.

S novinkou se ohlásila mimo jiné i dvojka českého trhu Pivovary Staropramen. Tradiční polotmavý ležák Granát, značka, kterou tento pivovar uvařil poprvé už před více než 130 lety, se počínaje dubnem začne prodávat v 600 českých a stovce slovenských hospod ve verzi třináctky.

„Při výjimečných příležitostech, jako jsou Dny českého piva nebo právě svátky jara, jej vaříme v limitovaných edicích a trochu jiný, než jaký jej znají naši konzumenti z běžné nabídky,“ uvedla mluvčí Staropramenu Denisa Mylbachrová.

Novinky hlavně pro hospody

Velikonoce jsou ale vítanou marketingovou příležitostí i pro menší pivovary a minipivovary. Například plzeňský minipivovar Purkmistr uvařil k příležitosti svatého Patrika speciální zelené pivo, ale extra značku má i pro velikonoční svátky.

„Nabídneme polotmavý silný svrchně kvašený patnáctistupňový Weizenbock, který se vařil už ve středověku a v období půstu byl jediným povoleným zdrojem energie,“ citovala agentura ČTK Petra Míče z Purkmistra.

Pivovary sice zčásti nabízejí své letošní první speciály i v lahvové verzi pro obchody, ale převážná většina putuje výhradně do hospod a restaurací. V nich prodeje už několik let klesají a výrobci se snaží hospodským nabídnout něco extra pro přilákání hostů.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!