Pivo už teče do plechovek ve svijanském pivovaru od loňského října a do konce roku opustilo brány pivovaru přes půl milionu kusů.
Teď, po ukončení zkušebního provozu, spustili Svijanští oficiálně linku na plný výkon. A jako první u nás plní do plechu nepasterované pivo.
Nejdříve jde na řadu šarže s velikonočním motivem jedenáctky Svijanský Máz, následovat mají další značky z produkce tohoto pivovaru, který patří loňským výstavem 638 tisíc hektolitrů k větším průmyslovým a nejrychleji rostoucím výrobcům u nás.
Počínaje středou bude linka dodávat prakticky už jen plechovky s nepasterovaným pivem, stejně jako je tomu od roku 2000 i v případě sudového a lahvového balení. Výjimku tvoří jen nealkoholické pivo, které se bez pasterizace neobejde.
Bez pasterace i na export
Na Zvíkově padl verdikt: Nejlepší ležák z českých minipivovarů vaří v Jihlavě |
„V průběhu letošního roku chceme dodat na trh pět milionů plechovek nepasterovaného piva a v budoucnu do plechovek plnit až pětinu výstavu. Stáčírna by nám měla otevřít také dveře pro další zvyšování exportu,“ řekl ředitel Pivovaru Svijany Roman Havlík.
Pivovar tvrdí, že pasteraci, tedy tepelné ošetření kvůli prodloužení trvanlivosti, dokázal i v plechovkách nahradit účinější filtrací a dodržováním absolutní mikrobiální čistoty. Pivo se tak dál prodává s půlroční dobou trvanlivosti a přitom ve vyšší kvalitě.
Přišla doba hliníková
Zájem o piva v plechovkách u nás v poslední době závratně roste. A všichni větší výrobci už tomu přizpůsobují své technologie.
Plzeňský Prazdroj loni spustil plechovkovou linku za 340 milionů, protivínský Platan ze skupiny Pivovarů Lobkowicz zhruba za 130 milionů, sto milionů investovaly nyní Svijany.
Další pivovary jako třeba Budějovický Budvar nebo malé Vratislavice chystají modernizaci respektive novou výstavbu těchto stáčíren v nejbližším období, jiné jako třeba Staropramen nebo Krušovice ze skupiny Heineken modernizovaly své plechovkové provozy už dříve.
Loni nový rekord plechovek
Vývoz českého piva do Číny loni klesl téměř o polovinu |
Ještě v roce 2009 se v tomto obalu prodalo 1,2 procenta objemu celkové pivní spotřeby u nás, v roce 2016 to bylo už 6 procent a loňský podíl už vzrostl na 9 procent.
Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven stoupl loni objem piva, prodaného prostřednictvím plechovek, o 43 procent. Souvisí to nejen s oblíbeností hliníkového obalu (zejména v letním období) a jeho praktičností oproti rozbitným a těžším lahvím, ale i s exportem.
„Ve světě se jedná o velmi rozšířený způsob prodeje a české pivovary kromě domácího zájmu potřebují zvyšovat kapacity linek i kvůli rostoucímu exportu. Jsou země, které vyžadují výhradně pivo v plechovkách,“ říká výkonná ředitelka svazu Martina Ferencová.