Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Magazín

Sklo si upečete jako buchtu. Na huti je mi dobře, cítím tam božskou energii, říká šéfdesignér Moseru Jan Plecháč

Jan Plecháč | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Premium Rozhovor
Jan Plecháč se v průběhu posledních let suverénně zapsal mezi přední tuzemské tvůrce současného sklářského designu a dnes působí jako umělecký ředitel proslulé sklárny Moser. „Sklo je alchymie se spoustou neznámých. Je fascinující, jak zpocení namakaní chlapi v hutích vytvářejí něco tak jemného a elegantního,“ říká o svém oblíbeném materiálu.

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Poprvé na sebe upozornil v roce 2010, když na Designbloku představil neotřelá drátěná křesla ve stylu Ludvíka XIV. nebo sedacího pytle Fatboy. V rámci letošního Designbloku byl autorem expozice Cosmos v Míčovně Pražského hradu a jeho levitující instalace, kterou prezentoval sklářskou značku Moser ve Veletržním paláci, patřila mezi nejpovedenější a nejdiskutovanější.

Lidovky.cz: Ředitelka Designbloku Jana Zielinski říká, že mnozí nováčkové, kteří někdy vystavovali na festivalu, poté „vyletěli do vesmíru“. Souhlasíte?
Rozhodně. Designblok dává mladým designérům možnost ukázat svoji práci – a mně osobně hodně pomohl. Měl jsem tam první sólo výstavu, kde jsem představil diplomovou práci drátěného nábytku Icons. Byl to můj první úspěch a motivace pokračovat dál.

Pak jsem získal ocenění Czech Grand Design, vystavoval v Miláně… Na dalším Designbloku si nás (v roce 2011 Plecháč založil studio s designérem Henrym Wielgusem – pozn. red.) všimla kurátorka Rossana Orlandi a byli jsme první Češi, kteří vystavovali v její galerii. Tam jsme se seznámili zase s dalšími lidmi – a už to jelo.

Lidovky.cz: Jak byste popsal svou cestu?
Jako neskutečně zábavnou, ale i vyčerpávající – a rozhodně obohacující – jízdu. Dodnes si pamatuju, jak jsme s Henrym seděli ve dvě ráno v milánském baru a přišel k nám nějaký Američan a říká: „To jste vy, co navrhli ty lustry!“ Přišlo mi neuvěřitelné, že někdo z druhého konce světa zná moji práci.

Lidovky.cz: Vzpomenete si na své první setkání se sklem?
Rád bych řekl něco vtipného – třeba s oknem v porodnici. (směje se) Na umprum v prváku jsme měli navrhnout vázu. Poprvé jsem ale se sklem začal pracovat před deseti lety, když nás Maxim Velčovský oslovil s nabídkou, jestli bychom pro Lasvit nenavrhli lustr. Zkušenosti jsme neměli, touhu ale ano. Cítili jsme, že se kolem skla začíná rodit dobrá energie.

Lidovky.cz: Čím si vás sklo získalo?

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Autor: