3. prosince 2013 11:27, aktualizováno  11:38 Lidovky.cz > Relax > Věda

Čeští žáci se zlepšili v dovednostech. Přesto patří k průměru

Písemná maturitní zkouška - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Písemná maturitní zkouška - ilustrační foto. | foto: Lidové noviny

PRAHA Čeští školáci se oproti roku 2009 zlepšili v matematických, čtenářských i přírodovědných dovednostech, ukázalo zveřejněné mezinárodní srovnání PISA 2012 (Programme for International Student Assessment). Přesto jsou jejich výsledky ve srovnání s ostatními 64 státy zapojenými do testování spíš průměrné.

Nadprůměrného výsledku dosáhli čeští patnáctiletí žáci jen v přírodovědné gramotnosti. V minulém srovnání v roce 2009 se čeští žáci propadli nejvíc ze všech sledovaných zemí. Nejlepší byly děti z asijských zemí.

Testování se tentokrát zaměřilo na matematickou gramotnost. Ačkoliv za poslední tři roky se mladí Češi mírně zlepšili, od roku 2003 se výsledky žáků v matematice statisticky významně zhoršily. Nejhůř v průzkumu z roku 2012 dopadli žáci Jihomoravského kraje, nejlépe školáci z Pardubického kraje. Češi také mají ve srovnání s ostatními státy v matematice malou sebedůvěru.

Hodnocení školy coby přátelského prostředí je u českých žáků nejnižší v rámci států OECD. Závislost školních výsledků na socioekonomickém zázemí žáka patří v Česku k jedněm z nejvyšších mezi vyspělými zeměmi.

"Naše školství funguje stabilizovaně a relativně úspěšně se zvedá," komentoval výsledky na dnešní tiskové konferenci ministr školství v demisi Dalibor Štys. Výsledky označil za dobrý výsledek "naší poměrně konzervativní vzdělávací politiky".

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz