Nadprůměrného výsledku dosáhli čeští patnáctiletí žáci jen v přírodovědné gramotnosti. V minulém srovnání v roce 2009 se čeští žáci propadli nejvíc ze všech sledovaných zemí. Nejlepší byly děti z asijských zemí.
Testování se tentokrát zaměřilo na matematickou gramotnost. Ačkoliv za poslední tři roky se mladí Češi mírně zlepšili, od roku 2003 se výsledky žáků v matematice statisticky významně zhoršily. Nejhůř v průzkumu z roku 2012 dopadli žáci Jihomoravského kraje, nejlépe školáci z Pardubického kraje. Češi také mají ve srovnání s ostatními státy v matematice malou sebedůvěru.
Hodnocení školy coby přátelského prostředí je u českých žáků nejnižší v rámci států OECD. Závislost školních výsledků na socioekonomickém zázemí žáka patří v Česku k jedněm z nejvyšších mezi vyspělými zeměmi.
"Naše školství funguje stabilizovaně a relativně úspěšně se zvedá," komentoval výsledky na dnešní tiskové konferenci ministr školství v demisi Dalibor Štys. Výsledky označil za dobrý výsledek "naší poměrně konzervativní vzdělávací politiky".