Úterý 26. května 2020svátek má Filip 7 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Na kometě byla nalezena aminokyselina. Látka nutná pro vznik života

Část vzorků zkoumala renomovaná Lawrence Livermore Laboratory  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Část vzorků zkoumala renomovaná Lawrence Livermore Laboratory | foto: REUTERS, NASA, ARCHIV // KOLÁŽ ŠIMON / LN

WASHINGTON Vědci amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) poprvé objevili v kometě základní stavební kámen života, aminokyselinu glycin. Našli jej ve vzorku z komety Wild 2, jež získala sonda Stardust, uvedla NASA na svých internetových stránkách.

"Glycin je aminokyselina, kterou živé organismy využívají k tvorbě proteinů. Poprvé byla nalezena v kometě," uvedla výzkumnice NASA Jamie Elsilová. "Náš objev podporuje teorie, že některé přísady života vznikly ve vesmíru a v minulosti se dostaly na Zemi při dopadu meteoritu anebo komety," dodala.

Podle ředitele Astrobiologického institutu NASA Carla Pilchera objev glycinu v kometě také posiluje zastánce názoru, že život je ve vesmíru spíš běžný než vzácný.

Proteiny, jež s pomocí glycinů vznikají, jsou podle NASA "dříči" molekul života, které urychlují anebo regulují chemické reakce. "Podobně jako lze z 26 písmen abecedy při tvorbě slov vytvořit bezmezné množství kombinací, život využívá 20 různých aminokyselin v obrovském množství uspořádání ke vzniku milionů různých proteinů," uvedla NASA.

Sonda Stardust prolétala hustým plynem a prachem, který obklopuje jádro komety Wild 2, v lednu 2004. Vzorky nasbírala pomocí speciální mřížky naplněné látkou aerogel. Jde o nový, houbovitý materiál s nízkou hustotou, který zlehka zachytil vzorky plynu a prachu z komety.

Mřížka byla uložena do schránky, která se od sondy oddělila a pomocí padáku se v lednu 2006 snesla na zemi. Vědci od té doby vzorky zkoumali.

"Analyzovali jsme vlastně hliníkovou fólii ze stěn komůrek, které drží aerogel ve sběrné mřížce," uvedla Elsilová.

Předběžné testy odhalily glycin jak ve fólii, tak v samotném aerogelu.

Vědci ale nejprve nedokázali vyloučit, zda se tam nedostal až kontaminací na Zemi. Umožnil to až nový výzkum, který tuto možnost zavrhl pomocí izotopové analýzy fólie.

Izotopy jsou verze chemických prvků s různou váhou nebo hmotu. Nejběžnější atom uhlíku, uhlík-12, má ve svém jádru šest protonů a šest neutronů.

Izotop uhlík-13 je ale například těžší, protože má v jádru o jeden neutron víc. Molekula glycinu z vesmíru by měla mít spíš těžší atomy uhlíku 13 než pozemský glycin. A právě to vědci zjistili.

Sondu Stardust vypustila NASA v únoru 1999. Původně měla zkoumat kometu Wild 2, od které se v roce 2006 vrátila k Zemi. Poté v roce 2007 dostala nový úkol, průzkum komety Tempel 1, ke které by se měla dostat v únoru 2011.

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Krize ho přišla na miliony. „Teď musíme hlavně bojovat a přežít.“ Vláda... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

Fotbalový bohém Fenin: Jsem jájínek, ale ne troska

Martin Fenin | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Slýchává, jak promarnil svůj talent, on naopak namítá, že toho prožil tolik, co za třicet životů. Bohém Martin Fenin se...

Bojíte se do MHD? Poradíme, jak vybrat auto za jeden plat

Peugeot 206 a Renault Clio | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Pandemie koronaviru zvýšila zájem o nejlevnější auta, která představují bezpečnou alternativu k jízdě v MHD. Porovnali...

BIO příkrmy zdarma? Zapojte se do našeho velkého testu s Nestlé

Rozdáváme 50 kusů vanilkové a 50 kusů banánové kaše, spolu se 100 ovocných kapsiček v šesti příchutích. Vyberte si, kterou kaši a kapsičku byste chtěli dostat (od každé kapsičky máme omezený počet kusů, takže vám může přijít i jiná příchuť). K oběma produktům pak musíte do 14 dnů od jejich obdržení napsat recenzi na stránky eMimino.cz. Na podrobnostech se s vámi domluvíme v soukromé zprávě.