Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Na měsíci planety Saturn může být život, zjistili vědci z NASA

WASHINGTON - Vědci z americké vesmírné agentury NASA zveřejnili nová zjištění, která dokazují život na měsíci Titanu, který obíhá kolem druhé největší planety sluneční soustavy - Saturnu.

Povrch měsíce Titan očima umělce pracujícího pro NASA foto: NASA/JPLReprofoto

Nový výzkum, který byl publikován ve dvou věděckých časopisech, tvrdí, že na největším z měsíců Saturnu může existovat forma primitivního života, která dokáže dýchat v podmínkách titánské atmosféry a živit se prvky na měsíčním povrchu.

Titan je pokryt horami a podle nejnovějších zjištění i jezery a řekami kapalných uhlovodíků. Podle astronomů je tento druhý největší měsíc sluneční soustavy tělesem nejvíce podobným Zemi. Vědci očekávají, že možný život je zde založen na metanu, na rozdíl od Země, kde je k životu nutný kyslík.

Časopis Icarus píše o tom, že podle analýzy dat získaných sondou Cassini mizí vodík proudící z atmosféry na povrchu měsíce, což vede vědce k názoru, že je plyn dýchán zatím neznámou formou života.

Titan: Tmavé stopy na radarových snímcích zachycují jezera.

Další časopis Journal of Geophysical Research doplňuje, že na povrchu měsíce chybí ještě několik dalších chemických prvků, což by mohlo naznačovat, že zatím neznámí živočichové se těmito sloučeninami živí.

"Pokud tyto poznatky povedou k objevení známek mimozemského života, bude to opravdu vzrušující zjištění, neboť by to dokazovalo formu života zcela odlišnou od té zemské - založené na vodě," tvrdí astrobiolog Chris McKay, který výzkum vedl.

"Předpokládáme, že organismy konzumují vodík, protože je to pochopitelný plyn potřebný pro přežití na Titánu, podobně jako kyslík na Zemi," dodává.

"Věříme, že tento měsíc má podmínky vhodné pro život. Potřebuje jen teplo k nastartování evoluce," dodává optimisticky profesor John Zarnecki z Open University. "Za čtyři miliardy let, až se Slunce promění v červeného obra, z Titánu se stane ráj pro život," doplňuje profesor.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...