Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Po více než dvou letech se přiblížila k Zemi na dohled kometa

PRAHA - Kometa C/2009 R1 McNaught se po více než dvou letech přiblížila na dohled k Zemi. V červnu ji bude možné vyhledat nízko nad severním obzorem. Informuje o tom na astronomickém serveru www.astro.cz Petr Horálek. Kometa by měla být kolem letního slunovratu a krátce po něm viditelná po celou noc i bez dalekohledu.

Kometa McNaught se opět přiblíží k Zemi foto: Robert McNaught

Kometu objevil Robert H. McNaught na observatoři Siding Spring v Austrálii. Už krátce po objevu bylo jasné, že půjde o poměrně jasný objekt roku 2010, protože i ve velké vzdálenosti byla dost aktivní. Přízemím proletí 15. června, a to zhruba ve stejné vzdálenosti, v níž Země obíhá kolem Slunce.

Už 11. června, kdy bude těsně míjet hvězdu delta Persei s hvězdnou velikostí čtyři magnitudy, bude mít sama hvězdnou velikost jen o magnitudu slabší, což už je na hranici viditelnosti pouhým okem.

O letním slunovratu 21. června se bude pohybovat souhvězdím Vozky a bude už zřejmě dosahovat hvězdné velikosti čtyř magnitud. Poslední příležitostí k jejímu spatření bude počátek července, kdy dosáhne hvězdné velikosti 3,5 magnitudy.

Pozorovatelná bude po celou noc.

K pozorování komety bude nutné vyhledat místo s dokonale odkrytým severním obzorem, nejlépe mimo město. Dosáhne-li jasnost komety očekávaných hodnot, bude celý červen bez potíží viditelná pouhýma očima. Použití malého dalekohledu ale nebude na škodu, uvedl Horálek. Zkušenosti astronomů ale říkají, že jasnost komety se nikdy nedá s jistotou předpovědět.

Nádhernou podívanou zažijí 11. července ti, kdo budou v Tichomoří sledovat zatmění Slunce. Kometa totiž bude ležet jen asi 10 stupňů na východ od zakrytého slunečního kotouče.

Nepřehlédněte

Další informace o kometě C/2009 R1 McNaught  najdete v zítřejší příloze Věda a výzkum v Lidových novinách.

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit