Pondělí 9. prosince 2019svátek má Vratislav 7 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
29. října 2018 6:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

Podle vědců je Slunce nejlepší dezinfekce. Záření dokáže zabít mikroby a bakterie

Slunce (Ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Slunce (Ilustrační foto) | foto: Shutterstock

New York Sluneční světlo může být nejlepší dezinfekcí. Vyplývá to z nové studie, podle níž sluneční paprsky proudící do domu ničí zhruba polovinu živých bakterií v prachu. Sluneční světlo tak může zničit potenciálně škodlivé mikroorganismy spojené s dýchacími chorobami, což by si měly vzít k srdci jak nemocnice, tak rodiny, uvádějí vědci z Oregonské univerzity.

Vědci posbírali prach z domácích vysavačů a nechali ho po dobu 90 dní ležet v miniaturních pokojích. Ty byly buď zatemněné, anebo měly okna, kterými dovnitř proudilo slunce a ultrafialové světlo. Když poté prach analyzovali, zjistili, že slunce zničilo bakterie blízce spojené s druhem Saccharopolyspora rectivirgula.

Tato bakterie způsobuje takzvané „farmářské plíce“, což je označení pro plicní onemocnění, které postihuje zejména pracovníky v zemědělství a má jak akutní, tak chronickou formu.

Doktor Ashkaan Fahimipour, který vedl studii na Oregonské univerzitě, doporučuje další výzkum, ale dodává: „Na základě našich zjištění nevidím žádnou újmu, pokud necháme do svých domovů proudit trochu víc slunečního světla,“ citoval ho zpravodajský server Daily Mail.

„V nemocnici se už nyní provádí spousta kroků, které mají bránit infekcím, a v budoucnu by mezi ně mohlo přibýt i sluneční světlo jako levné opatření, které se dá snadno zavést,“ dodal.

Pro svůj experiment vytvořili američtí vědci 11 místností s kontrolovaným klimatem a ve velikosti zhruba třicetiny běžného obývacího pokoje širokého 4,3 metru. Do každého pokoje umístili prach z domácích vysavačů na Petriho misce.

Tento prach byl vystaven slunečnímu světlu pronikajícímu oknem, UV světlu filtrovanému zvenčí, anebo úplné temnotě při okně zakrytém hliníkovou deskou. O tři měsíce později obsahovaly prachové vzorky 12 % živých bakterií, které byly schopny reprodukce, v porovnání s 6,8 % prachových bakterií v pokoji s přístupem slunečního světla a 6,1 % vystavenými UV záření.

Studie podpořila lidovou moudrost

Výsledky naznačují, že sluneční světlo je „baktericidem“, tedy prostředkem schopným ničit bakterie, uvádí studie, kterou vědci z Oregonské univerzity zveřejnili v odborném časopise Microbiome. Podle nich je možné, že vyvolává chemickou reakci, která vyhubí mikroorganismy.

„Naše studie podpořila po staletí tradovanou lidovou moudrost, že sluneční světlo má sílu zabít mikroby v částicích prachu,“ říká doktor Fahimipour. „Potřebujeme ale další výzkum, abychom pochopili příčiny posunu mikrobiomu prachu po vystavení světlu.“

„Lidé tráví většinu času uvnitř budov, a tudíž je nevyhnutelné jejich vystavení prachovým částečkám, které obsahují celou škálu bakterií - včetně patogenů, jež mohou způsobit choroby,“ dodal. „Proto je důležité pochopit, jak prvky budov, které obýváme, ovlivňují prachový ekosystém, a jaký to může mít dopad na naše zdraví.“

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Až patnáct procent mladých žen trápí záhadná nemoc. Lékaři si s ní nevědí rady

Syndrom PCOS výrazně komplikuje početí. Problémy s ním trápí stále více Čechů. Některé rodiny pořízení potomka příliš...

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

OVĚŘENO: 5 tajemství Miss, jak si udržet krásnou pleť

Zimní počasí naši pleť neúměrně zatěžuje. Chlad a vítr ji poškozují a vysušují. Ztrácí tak důležité živiny, které je třeba doplňovat. Jak udržet pokožku zdravou a krásnou i v tomto nevlídném počasí? Své tipy prozradila Miss Face Czech Republic Nikola Uhlířová.