Sobota 11. července 2020svátek má Olga 17 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Vědci ukázali pravěkého vlka. Obří hlava s neporušeným mozkem byla pod ledem 40 000 let

Ruští vědci našli pravěkého vlka. Hlava s neporušeným mozkem byla pod ledem 40... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ruští vědci našli pravěkého vlka. Hlava s neporušeným mozkem byla pod ledem 40... | foto: NAO Foundation

Praha/Moskva Ruští a japonští vědci ukázali první hlavu pravěkého vlka, která se téměř neporušená našla v permafrostu, tedy věčně zmrzlé půdě na Sibiři. Jde o naprosto unikátní nález, vlčí hlava je totiž stará zhruba 40 tisíc let a má zachovalý mozek.

Oddělená hlava byla podle serveru The Siberian Times nalezena v létě minulého roku severně od města Jakutsk na břehu jednoho z přítoků sibiřské řeky Indigirka.  Pozůstatky vlka našel místní muž, který v odlehlých oblastech Jakutska společně s dalšími takzvanými lovci mamutů pátrá v permafrostu po slonovině. Podobné skupinky jsou v současnosti pro místní vědce největším zdrojem nálezů pozůstatku pravěkých zvířat.

Zvíře bylo v době smrti plně vyvinuté a zhruba dva až čtyři roky staré. Jeho hustý kožich připomíná spíše mamutí srst a obří tesáky vzbuzují respekt. Stáří hlavy je japonskými vědci odhadováno na více než 40 tisíc let. Vědci ze Švédského muzea přírodních dějin budou nyní zkoumat predátorovu DNA.

Jde o naprosto unikátní a v historii první objev dospělého pleistocénního vlka, u něhož se zachovala mozková tkáň. Nyní půjde zejména o to porovnat výsledky s informacemi, které máme o dnešních vlcích a zmapovat tak vývoj tohoto druhu a pokusit se zrekonstruovat podobu jejich pravěkého předka.

Hlava pleistocénního vlka je 40 cm dlouhá, což je zhruba polovina délky celého těla jeho dnešního následovníka, která se pohybuje mezi 66 až 86 cm.

Úžasný nález byl oznámen v Tokiu při příležitosti grandiózní výstavy týkající se mamutů srstnatých organizované jakutskou a japonskou vědeckou společností.

Společně s prehistorickým vlkem vědci rovněž představili další úžasně zachovalý exponát mláděte lva jeskynního, který žil ve stejném období. Pomocí počítačové tomografie bylo zjištěno, že jejich svaly, orgány i mozkové buňky jsou ve velice dobrém stavu. Vědci se budou nyní soustředit na porovnání fyzických vlastností a chování s dnešními lvy a vlky.

Mládě jeskynního lva, pojmenované Spartak, měřilo na délku okolo 40 cm a vážilo 800 g. Vědci se domnívají, že zemřelo krátce po narození. Stejný tým vědců, který nalezl Spartaka, objevil rovněž v letech 2015 a 2017 zbytky těl dalších 3 jeskynních lvů.

Jakutsko, které leží na severovýchodě Sibiře, je největším regionem v Rusku a nejchladnější oblastí na světě. Půda je zamrzlá celoročně, představuje proto ideální prostředí pro zachování pozůstatků dávných zvířat. Těla zvířat lze ze sibiřského permafrostu dostat snadněji díky globálnímu oteplování, které zamrzlou půdu postupně rozpouští.

Vlčí hlava je společně s mládětem lva jeskynního nyní vystavená v muzeu v Tokiu.

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

Trpí vaše dítě nadváhou? Bez odborné pomoci se nadbytečných kil jen tak nezbaví

Obézních dětí přibývá. Přispívá k tomu současný životní styl, ve kterém chybí pohyb a pobyt na čerstvém vzduchu. Tyto děti jsou pak náchylnější k různým nemocem a často trpí i jejich psychika.