Nadání se někdy projevuje nezvyklým způsobem nebo je provázeno třeba poruchou učení či jiným handicapem, řekli novinářům odborníci z Masarykovy univerzity, kde odstartoval projekt zaměřený právě na rozumově nadané děti.
ČTĚTE TAKÉ: |
Učitelé často považují za nadané žáky ty, kteří jsou snaživí a dobře plní zadané úkoly, což je však značně omezený pohled. Zatímco bystré dítě umí odpovídat, má dobré nápady a často bývá vůdcem skupiny vrstevníků, nadané dítě klade další otázky, má neobvyklé nápady a často pracuje samostatně, případně vyhledává společnost starších dětí.
Podle odborníků jsou v populaci asi dvě až tři procenta žáků s mimořádným nadáním, takže jich do základních škol chodí možná přes 20 tisíc. Pedagogům se ale podle statistik z roku 2010/2011 podařilo identifikovat jen 1088 nadaných dětí.
"Příležitost k adekvátnímu rozvoji talentu tak dostává jen velmi malá část z nich. Rádi bychom tento nepříznivý stav změnili," uvedla vedoucí projektu Šárka Portešová z Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity.
Projekty pro žáky i učitele
Pro nadané žáky na zapojených školách v Jihomoravském kraji nyní vzniknou dva vzdělávací programy, které pomohou s rozvojem jejich nadprůměrných schopností. Odborníci chtějí speciálně pracovat zvláště se žáky, kteří vynikají v matematice. Pozornost věnují také rozvoji jejich sociálních dovedností.
Další část projektu cílí na učitele. "Chceme jim poskytnout více informací v oblasti identifikace, specifik talentovaných dětí i rizik spojených s nevhodnými způsoby jejich vzdělávání," uvedla Portešová.
Vzniknou dva nové online kurzy, které učitelům pomohou s didaktickou i psychologickou částí jejich práce. Od července začne plně fungovat také speciální portál www.nadanizaci.cz. Celý projekt nazvaný Centrum Masarykovy univerzity pro rozvoj nadaných dětí v Jihomoravském kraji má rozpočet 5,5 milionu korun.