Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav

Stav beztíže dělá z astronautů osmdesátileté starce, tvrdí vědci

Washington - Svaly astronautů během dlouhodobého pobytu ve stavu beztíže ochabují až o 40 procent, což je stejné, jako by se místo třicetiletého člověka vrátil osmdesátiletý stařík. Vyplývá to ze studie zveřejněné v online vydání časopisu Journal of Physiology.

Astronaut Michael Foale posiluje na Mezinárodní kosmické stanici. foto: NASA

Profesor Robert Fitts z Marquette University v Milwaukee ve Wisconsinu odebral vzorky tkáně z lýtkového svalu devíti astronautům těsně před půlročním pobytem na Mezinárodní kosmické stanici a hned po návratu. Vědec vzorky podrobně analyzoval a ve všech případech zjistil radikální úbytek svalových vláken. Výrazně se zmenšila i síla, kterou dokázala zbylá vlákna vyvinout.

Dostatečná fyzička před odletem přitom není nic platná – právě u astronautů s nejmohutnějšími svaly došlo k největšímu úbytku svalové hmoty. Obyvatelé orbitální stanice sice pravidelně cvičí a posilují, přesto někdy po přistání mívají problém s chůzí a trvá týdny, než se opět dostanou do kondice.

Z výsledků vyplývá, že bychom měli vyvinout efektivnější posilovací stroje pro Mezinárodní kosmickou stanici i pro případné vesmírné lodě, které se vydají do vzdálenějšího vesmíru, třeba na Mars, upozorňuje profesor Fitts.