Středa 8. května 2024, Den vítězství

Vědec chce převést Hawkingovy mozkové vlny na řeč

LONDÝN - Americký vědec Philip Low studuje mozkové vlny britského astrofyzika Stephena Hawkinga. Chce vytvořit zařízení, které by snímalo Hawkingovu mozkovou aktivitu a převádělo ji na slova, což by umožnilo astrofyzikovi lépe komunikovat s okolním světem, uvedl server BBC News.

Britský astrofyzik Stephen Hawking foto: ČTK

Hawking je zcela ochrnutý a už nyní může mluvit jen díky přístrojům. Během studií ho postihla amyotrofická laterální skleróza, která postupně ničí nervové buňky odpovědné za fungování svalů, zatímco mozek zůstává nedotčen. Fyzik i přes očekávání lékařů nemoci nepodlehl a pracuje z pojízdného křesla. Hlas ztratil při tracheotomii v roce 1985, ale s pomocí počítače dokáže mluvit díky systému, který převádí do podoby mluveného slova pohyby jeho tváře.

Jak ale nemoc postupuje, Hawking může hůř ovládat i svou tvář a možnost mluvení se pro něj zhoršuje. Nyní díky přístrojům dokáže říct asi jedno slovo za minutu. Podle lékařů hrozí, že postupem času sedmdesátiletý fyzik zcela ztratí možnost komunikovat a jeho mozek zůstane uvězněn v ochrnutém těle.

Převést myšlenky na slova

Americký vědec Low se snaží najít způsob, jak umožnit Hawkingovi mluvit prostřednictvím snímání mozkových vln. Low tvrdí, že objevil způsob, jak zachytit i vysokofrekvenční vlny, které obvykle odstíní lebka. Vědec mezi těmito vlnami dokázal rozpoznat ty, které vznikají, když Hawking pomyslí na pohyb svých končetin.

Low se snaží vytvořit způsob, jak by tyto signály bylo možné převést na slova. Nový mluvicí přístroj pro Hawkinga by měl fungovat na stejném základě, na jakém funguje už ten současný.

Hawking je zřejmě nejznámějším současným fyzikem, někdy bývá označován za nástupce Isaaka Newtona a Alberta Einsteina. Proslavila ho především kniha Stručná historie času z roku 1988, ve které se snažil přiblížit srozumitelným způsobem tajemství kosmologie - vědy o stavbě a vývoji vesmíru. Knihy se prodalo přes 10 milionů výtisků.

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA