10. června 2015 9:00, aktualizováno  10:21 Lidovky.cz > Relax > Věda

Vesmírná stanice čelí dalším potížím. Zaparkovaná loď sama spustila motory

Ilustrační foto: Noční záběry z Mezinárodní vesmírné stanice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto: Noční záběry z Mezinárodní vesmírné stanice. | foto: youtube.com

MOSKVA Posádka Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) musela v noci na středu korigovat prostorovou orientaci orbitálního komplexu, kterou narušilo neplánované spuštění motorů zaparkované lodi Sojuz. Oznámily to zdroje z kosmických agentur NASA a Roskosmos.

Bezpečí šestice kosmonautů není údajně ohroženo, nečekaný manévr podle expertů zavinil chybný povel ze Země.

Nečekané zažehnutí motorů vychýlilo prostorovou orientaci ISS jen krátce a dočasně, shodují se zdroje z obou kosmických agentur. Posádka okamžitě uvedla orbitální stanici do náležitého stavu, na harmonogramu letů mezi Zemí a ISS se nic nemění, uvedla ruská média.

Podle expertů Roskosmosu, kteří incident analyzovali, se motory Sojuzu samovolně spustily při testech radiového spojení, které řídí automatické přibližování a spojení lodi s parkovacím uzlem ISS. Odborníci se údajně shodují v názoru, že příčinou byl nesprávný povel z řídícího střediska v Rusku.

Jasné ale zatím není, zda šlo o poruchu systému nebo o lidskou chybu. Tisková agentura Interfax napsala, že motory mohl omylem během testu uvést do chodu ruský operátor. Podle tiskové agentury TASS ale může jít i o softwarovou chybu v řídícím programu.

Na palubě Mezinárodní vesmírné stanice je nyní šestičlenná mezinárodní posádka. Američan Terry Virts, Italka Samantha Cristoforettiová a ruský kosmonaut Anton Škaplerov se mají vrátit na Zemi ve čtvrtek. Na ISS zůstanou, a to celý rok, Rus Michail Kornijenko a Američan Scott Kelly. Jen šest měsíců s nimi na orbitě stráví další ruský kosmonaut Gennadij Padalka.

Školní jídelny jsou zaostalé: Děti nedostávají dost jídla a živin, říká studie

Státní zdravotní ústav (SZÚ) informoval o tom, že stravování ve školách je zastaralé a skladba jídelníčku neodpovídá současnému způsobu života. Ze studií vyplývá, že ve školních jídelnách děti nedostávají stravu, která by odpovídala doporučení výživových hodnot a liší se i gramáž porcí. Proč tomu tak je?