Je to zvláštní paradox českého školství. Dívky mají lepší známky z matematiky, a to nejen na prvním stupni základní školy, ale dokonce i na druhém. Také se častěji hlásí na gymnázia, kde dosahují lepších výsledků, ale přesto jsou považovány za ty, kdo na technické předměty takzvaně nemají buňky.
Právě školní prostředí, v čele s přístupem vyučujících, mohou u dětí posílit zájem o nějaký obor nebo je od něj zcela odradit. To se týká nejen matematiky, ale i dalších předmětů. „Vztah k matematice, stejně jako k jiným předmětům, nelze vykládat přes biologické či genetické vlastnosti. Jestli má na mozek něco zásadní vliv, tak je to socializace a způsob výchovy a vzdělávání, které se u dívek a chlapců patrně liší,“ popisuje Michaela Svatošová, projektová manažerka organizace Gender Studies, která se věnuje problematice rovných příležitostí. Podle ní studie ukazují, že dívky mají sice o něco lepší výsledky než chlapci, a to i v matematice, avšak jejich dobré známky jsou hodnoceny jinak než u chlapců.
Proč škola holky diskriminuje? A proč mají přesto lepší známky? Výsledky testů PISA - komu jde matematika lépe? A kdo se uplatní v technických oborech?