Úterý 30. listopadu 2021, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Čínská aplikace lidem umožňuje převtělit se do scén DiCapria a dalších hvězd

Magazín

  14:00
Hongkong - Čínská aplikace jménem Zao umožňuje uživatelům, aby viděli svůj obličej jako obličej filmové hvězdy. Jejich tvář se tak objeví ve vybraném gifu či videu. Aplikace je dostupná na čínském App Store od minulého pátku, přičemž od neděle se drží v čele žebříčku nejstahovanějších aplikací v Číně.

Aplikace Zao umožňuje „převtělení“ do kůže známých herců. foto: https://twitter.com/tajmi3atech

Aplikace žádá po uživateli telefonní číslo (lidé na Twitteru si stěžují, že musí být čínské) a fotky jeho obličeje. Vybrat si může z nepřeberného množství videí, například s Leonardem DiCapriem nebo Marilyn Monroe. Skutečnou tvář herce nebo herečky pak překryje tvář uživatele. Nezřídka se lidé těmito upravenými snímky chlubí na sociálních sítích.

„Nejlepší aplikace ala ‚deepfake‘, využívající umělou inteligenci, kterou jsem viděl,“ píše na Twitteru Allan Xia.

Obavy ovšem vzbudilo prvotní zjištění, že používáním aplikace lidé automaticky dávají svolení k tomu, aby jejich obrázky používalo Zao pro marketingové účely.

„Je to nový produkt. Nebyli jsme dost ohleduplní k hlavním zájmům uživatelů,“ uvedla v úterý společnost. Zao se bude „snažit na základě podmínek ochrany osobních údajů obsah, který uživatelé povolili, užívat v rozumném, nezbytném a výslovně stanoveném rozsahu“.

Společnost také ve svém prohlášení slíbila, že ve své aplikaci nebude ukládat biometrická data obličejů. Rovněž uvedla, že vymaže informace o uživatelích, pokud si zruší své účty. Mateřská společnost Momo Inc., pod kterou Zao spadá, sdělila CNN, že se toto bude vztahovat i na uživatele, kteří souhlasili s původními smluvními podmínkami aplikace.

„Chráníme osobní data. Přijali jsme také několik bezpečnostních opatření včetně šifrování úložiště,“ stojí v prohlášení společnosti.

Před nedávnem vzbudila podobné reakce i ruská aplikace FaceApp, protože uživatelé měli strach, že jejich fotky budou mít k dispozici ruské tajné služby, což ale společnost vyvrátila.

Vytvářet podobné „podvrhy“ šlo přitom i dříve – jen k tomu bylo v minulosti třeba spoustu času, dovedností a peněz. Nyní si může takzvané deepfake video pořídit každý uživatel smatphonu, píše CNN. Technologie nemusí vždy sloužit k nevinným účelům – může se stát účinnou zbraní při šíření dezinformací a hoaxů. Vloni na to upozornilo například video z dílny společnosti BuzzFeed, v němž vystupuje počítačově upravený a nadabovaný Barack Obama.  

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ SMĚNY VE VÝROBĚ/ KVALITĚ (30 - 40.000Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč