7. září 2019 14:00 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Čínská aplikace lidem umožňuje převtělit se do scén DiCapria a dalších hvězd

Aplikace Zao umožňuje „převtělení“ do kůže známých herců. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Aplikace Zao umožňuje „převtělení“ do kůže známých herců. | foto: https://twitter.com/tajmi3atech

Hongkong Čínská aplikace jménem Zao umožňuje uživatelům, aby viděli svůj obličej jako obličej filmové hvězdy. Jejich tvář se tak objeví ve vybraném gifu či videu. Aplikace je dostupná na čínském App Store od minulého pátku, přičemž od neděle se drží v čele žebříčku nejstahovanějších aplikací v Číně.

Aplikace žádá po uživateli telefonní číslo (lidé na Twitteru si stěžují, že musí být čínské) a fotky jeho obličeje. Vybrat si může z nepřeberného množství videí, například s Leonardem DiCapriem nebo Marilyn Monroe. Skutečnou tvář herce nebo herečky pak překryje tvář uživatele. Nezřídka se lidé těmito upravenými snímky chlubí na sociálních sítích.

„Nejlepší aplikace ala ‚deepfake‘, využívající umělou inteligenci, kterou jsem viděl,“ píše na Twitteru Allan Xia.

Obavy ovšem vzbudilo prvotní zjištění, že používáním aplikace lidé automaticky dávají svolení k tomu, aby jejich obrázky používalo Zao pro marketingové účely.

„Je to nový produkt. Nebyli jsme dost ohleduplní k hlavním zájmům uživatelů,“ uvedla v úterý společnost. Zao se bude „snažit na základě podmínek ochrany osobních údajů obsah, který uživatelé povolili, užívat v rozumném, nezbytném a výslovně stanoveném rozsahu“.

Společnost také ve svém prohlášení slíbila, že ve své aplikaci nebude ukládat biometrická data obličejů. Rovněž uvedla, že vymaže informace o uživatelích, pokud si zruší své účty. Mateřská společnost Momo Inc., pod kterou Zao spadá, sdělila CNN, že se toto bude vztahovat i na uživatele, kteří souhlasili s původními smluvními podmínkami aplikace.

„Chráníme osobní data. Přijali jsme také několik bezpečnostních opatření včetně šifrování úložiště,“ stojí v prohlášení společnosti.

Před nedávnem vzbudila podobné reakce i ruská aplikace FaceApp, protože uživatelé měli strach, že jejich fotky budou mít k dispozici ruské tajné služby, což ale společnost vyvrátila.

Vytvářet podobné „podvrhy“ šlo přitom i dříve – jen k tomu bylo v minulosti třeba spoustu času, dovedností a peněz. Nyní si může takzvané deepfake video pořídit každý uživatel smatphonu, píše CNN. Technologie nemusí vždy sloužit k nevinným účelům – může se stát účinnou zbraní při šíření dezinformací a hoaxů. Vloni na to upozornilo například video z dílny společnosti BuzzFeed, v němž vystupuje počítačově upravený a nadabovaný Barack Obama.  

jabKamila Jablonická