130 let

Superman. Silný a americký jako vždy. | foto: Reprofoto

Superman se vrací

Magazín
  •   11:59
PRAHA - Kdyby na něj platila pozemská pravidla, bylo by mu kmetských 76. Jenže neplatí a Superman, jeden z největších komiksových hrdinů a zároveň symbolů západní popkultury, se v příznačně nazvaném filmu Superman se vrací vrátil mladý, svalnatý a dušínovsky dobrý.

Hollywoodský pokus o revitalizaci muže z oceli bude mít českou premiéru příští čtvrtek.

Supermana zná každý: děti v Japonsku, Brazílii i ve Finsku. Je to globální hrdina. Ale kromě toho, že je nejznámější komiksovou postavou, stal se postupně i postavou nejméně atraktivní. A to hned dvakrát a pokaždé v podstatě ze stejného důvodu.

Nejprve v 60. a 70. letech, kdy se od mnohem skromnějších a temnějších začátků ve 30. letech vyvinul do neporazitelného všemocného poloboha-klaďase zachraňujícího lidstvo jako na běžícím pásu.

Takový nekomplikovaný a jednorozměrný hrdina zajímal v komplikující se době málokoho a Supermanova popularita střemhlav klesala. Vydavatelství DC Comics, v němž příběh Superman stvořený Jerry Siegelem a Joe Shustererm poprvé vyšel v roce 1938, se pokusilo propad zastavit. Pověřili kreslíře a textaře Johna Byrnea, aby nesnesitelného klaďase a pouťového siláka v modrém trikotu s trenýrkami navlečenými na kalhotech ztemnil a zlidštil.

Byrne pozměnil Supermanovu minulost, víc ho spojil se zemí a sebral mu některé nadpřirozené schopnosti. Na prvním místě byl v revitalizované verzi člověk Clark Kent, novinář v The Daily Planet zamilovaný do kolegyně Lois Laneové, utajovaná supermanovská identita až na místě druhém. Charakterová změna měla úspěch. Ale jen nakrátko. Za dva roky Byrne vydavatelství opustil a s ním odešel izisk z prodeje. Zájem znovu pozvedla až Supermanova smrt na začátku 90. let. Tento fakt potvrzuje, že nejvíce přitažlivý je kontroverzní hrdina.

Muž zítřka, jak zní jeho další přezdívka, šel do starého železa ještě jednou a na dlouho. Svůj podíl na tom částečně měla i hollywoodská studia a série supermanovských filmů v 80. letech. V roce 1978, kdy měl první film se Supermanem obrovský úspěch, přitom krach předpokládal jen málokdo. Studia Warner Brothers tehdy oslovila režiséra Richarda Donnera, který obsadil do hlavní role Christophera Reevea.

Jeho andělská tvář slušně vychovaného hocha v kombinaci s hereckými schopnostmi, kterými zvládl i komplikovanost charakteru, z něj udělala ideálního Supermana. Jenže každé následující pokračování bylo horší a horší až k sebeparodii. Ani Reeves, který se pro mnohé stal „tím“ Supermanem, fiasku nezabránil.

Přestože byl Superman komplikovanější než v heroických a militantních 50. letech, nebyl komplikovaný a temný dost. S přehledem ho odsunuli do komiksového archivu Hellboy, Constantine nebo X-Men. Superman, který začínal jako holohlavý zločinec, už prostě nebyl sexy. A jako ztělesnění síly USA už vůbec ne. Vydavatelství DC Comics se hrdinu snaží zatraktivnit například tak. že ho nechalo zestárnout. Warner Bros svou akvizici nechtěli nechat spát navěky a po křísení Batmana vložili peníze do nového Supermana.

Jejich investice zatím prohrává v souboji letních hitů s Piráty z Karibiku. Zatím není jasné, jestli Superman získá zpátky svou reputaci. Překvapivá čísla nicméně přišla z Číny, kde se stal druhým nejúspěšnějším filmem studia Warner Bros. v historii na tamním distribučním trhu. Takže stále má na to být globálním hrdinou.

Autoři: Lidové noviny
  • Mohlo by vás zajímat