„Valentýn se uchytil velice dobře, protože nekoliduje s žádným českým svátkem a s žádnou tradicí. Nejvíce ho z celkem pochopitelných důvodů slaví mladí lidé, kteří si svůj vztah teprve budují,“ domnívá se kreativní ředitel agentury Konektor Martin Charvát. Za pravdu mu dává marketingový šéf Slevomatu Zdeněk Lenc, podle něhož Valentýn uspěl u těch, kdo si ho chtějí užít a reflektují téma lásky jako takové. Vyplývá to z ankety ČTK mezi oslovenými odborníky a obchodníky.
Jako obchodní příležitost popsal svátek, který do Česka dorazil až po sametové revoluci, výkonný ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha. „Musíme konstatovat, že to prostě je obchodní příležitost, které by nevyužil jen ten obchodník, který nechce vydělat. Spíš je na místě tázat se po míře vkusu, s nímž obchodníci rukují do boje o zákazníka, ale s existencí valentýnských nabídek se prostě musíme smířit,“ poznamenal Poucha. Zmínil kuriózní příklady, kdy se na vlně červených srdcí a lesklého staniolu snaží svézt například i prodejci stavebních materiálů.
ČTĚTE TAKÉ: |
Podle Charváta se v kampaních objevují všechny výrobky a služby, které jsou vhodné jako menší dárek. „Jedná se tedy od květin přes parfumerii, klenoty, sladkosti, menší oděvní doplňky až po třeba zážitkové pobyty,“ přiblížil kreativní šéf Konektoru.
S valentýnskou kampaní Řekni to po svém, zaměřenou na skupinu 18 až 25 let, tak přišel například výrobce čokolád Milka. Slevu na dárek pro oba v únorové kampani nabízí internetový obchod s počítači a elektronikou CZC.cz. V nabídce Slevomatu, který pro svátek přizpůsobil stránky s vybraným sortimentem, lze potom najít valentýnské pobyty, partnerské masáže, luxusní čokolády, ale třeba i balíčky kondomů nebo erotické pomůcky.
Na zákazníky se zaměřují i akce v místě prodeje, jaké spustil například kamenný prodejce Marks & Spencer. „V období Valentýna roste zájem o produkty, které lidé dávají nejčastěji jako dárky: květiny, víno, čokolády a spodní prádlo. Přesně tomu jsou i přizpůsobené akce na prodejně - akční nabídka na některé z těchto produktů, zvýhodněná nabídka při nákupu květin,“ uvedla PR & Marketing Managerka společnosti Helena Vyhnánková. Současně upřesnila, že vzhledem k cílové skupině je nejsilnějším nástrojem internet a Facebook.
Americký svátek
Obchodníci v kampaních využívají obecně platné symboly, což jim umožňuje přebírat zahraniční koncepty. „Samozřejmě, Valentýn je jednak mezinárodně rozšířený svátek bez větších kulturních odlišností, jednak láska a přátelství jsou obecně lidské emoce napříč společnostmi i kulturami. Zahraniční koncepty jsou tedy v tomto případě v devadesáti devíti případech ze sta využitelné,“ podotkl Martin Charvát z Konektoru.
„Nad Valentýnem stále visí pomyslný meč ‚amerického svátku‘ a u patriotického Česka se příliš nenosí. Přesto si myslím, že alespoň na kytici nebo romantickou večeři většinou dojde, zejména u věkové skupiny do 20 let, která podobné svátky přece jen prožívá poněkud intenzivněji,“ uzavřel marketingový šéf CZC.cz Kamil Demuth.